Torsdag 18 november 2010

Gammack
Kalle höll på att göra en liten figur i cernit-lära, när han blev hämtad på fritids.
- Vad är det för något? frågade jag.
- En gammack, svarade Kalle.
- Vad sa du? frågade jag.
- En gammack, upprepade han glatt.
- En daggmask, hjälpte fritids-"fröken" honom att översätta.
- Ååå, vilken fin, sa jag.
Kalle var mycket nöjd över den fina daggmasken.

På väg hem stannade han till och visade en annan fröken på fritids, den fina daggmasken.
- Vad är det för något? frågade hon.
- En gammack, svarade Kalle.
- Vad sa du? frågade fröken.
- En gammack, upprepade han glatt.
- En daggmask, hjälpte jag honom att översätta.
- Ååå, vilken fin, sa fröken.

Vi kom hem och det första Kalle gjorde var att visa upp sin fina daggmask för pappa.
- Vad är det för något? frågade han.
- En gammack, svarade Kalle.
- Vad sa du? frågade han.
- En gammack, upprepade han glatt.
- En daggmask, hjälpte jag honom att översätta.
- Ååå, vilken fin, sa pappa.

Kalle hittade Maja att visa upp daggmasken för.
- Vad är det för något? frågade hon.
- En gammack, svarade Kalle.
- Vad sa du? frågade hon.
- En gammack, upprepade han glatt.
- En daggmask, hjälpte jag honom att översätta.
- Ååå, vilken fin, sa Maja.

Nu var det bara Mimmi kvar att visa upp daggmasken för.
- Vad är det för något? frågade hon.
- En gammack, svarade Kalle.
- Vad sa du? frågade hon.
- En gammack, upprepade han glatt.
- En daggmask, hjälpte jag honom att översätta.
- Ååå, vilken fin, sa Mimmi.

Tänk att upprepa samma ord, gammack (daggmask), så många gånger.
Ingen förstod vad han sa.
Ändå så upprepade han det om, och om, och om igen, utan att bli irriterad.
Beundransvärt tålamod!






Kommentarer
Postat av: Susanne Frosteman

Ååå, vilken fin!

2010-11-22 @ 18:03:03
Postat av: Lena

Den är så söt. Kalle bar hem den som om den var gjord av glas. Han gillar verkligen sina egna saker. / Lena

2010-11-22 @ 22:35:35
URL: http://kallesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0