Lördag 31 juli 2010

Party natten lång
- Angå, angå... (hallå, hallå)
Klockan var halv ett på natten.
Vi hade somnat och vaknade med ett ryck. Kalle skrek högt från sitt rum, en trappa upp.
Jag stod på benen på en sekund och tänkte att han hade ramlat ur sängen och brutit ett ben, yrade i hög feber eller att han hade kräkts.
Halvvägs upp i trappen hörde jag:
- Eva, vänta på mig! Eevva...
Kalles röst var glad och pigg.
När jag kom in i hans rum såg jag en nöjd kille som satt och läste Disneys bok om Wall-E.
Att avbryta mitt i en bok är helt omöjligt, det tar bara längre tid att få honom att somna.
Därför fick han läsa färdigt sin bok och sen sova.
Han som skulle upp tidigt, redan 7, i morse ...


Kalle läser Wall-E, halv 1 på natten!

Fredag 30 juli 2010

Kalle ÄLSKAR hallon!
Vi har inga hallon i vår trädgård - men grannen har! Massor!
Kalle älskar hallon oavsett vems de är...
Mellan grannens och vår trädgård finns ett stängsel som grannens hallonhäck växer mot.
Vi har en blomrabatt på vår sida av stängslet. Eller rättare sagt hade - den är alldeles nertrampad av fötter i storlek 34. Kalles fötter!
Kalle är inte alls förtjust i stängslet, det är bara i vägen. Det försökte han med stora gester visa mig. Han tecknade "ta bort" och pekade på stängslet. Efter det tecknade han "har inte" och "vill hallon".
Han var verkligen ivrig att få mig att förstå att stängslet måste bort.

När han blir ivrig tar han till teckenspråket, som för att förstärka.
Det är så skönt, för det bekräftar att det är helt rätt att hans vistas i en teckenspråkig miljö i skolan.
Han tar åt sig tecken trots att han inte själv alltid använder dem.
De finns där att plocka fram vid behov.
Han behöver dem för att nyansera sitt lite enkla talade språk.

Grannarna har sagt att det är OK att Kalle äter av deras hallon, men vi och grannarna låter nog stängslet vara kvar, så att de hinner plocka lite av sina egna hallon.


Torsdag 29 juli 2010

Yippiiieee!
Nu vet vi varför Kalle gör posen "kycklingklubba", titt som tätt.
Idag la han sig ner i den långa kön i klädaffären och intog positionen ( som vi berättade om i lördags )
med armar och ben i rätt vinklar.
Alla i kön såg oberörda ut, men de undrade säkert vad som hände. ;-)
- Varför gör du "kycklingklubba"? frågade vi.
- Långben,datorn, svarade Kalle.
En ledtråd...

När vi kom hem teckande han snabbt ner en kyckling på ett fat.
Efter det slog vi oss ner vid datorn och Kalle letade vant fram rätt Youtube-klipp.
Det var klippet här nedanför:
(det är bara de två första minutrarna som Kalle tycker är intressanta!)




Kalles kyckling, som han kallar för kycklingklubba!

Eftersom kalle inte äter kyckling, så var vi bara tvugna att testa honom idag.
Till kvällsmat blev det helgrillad kyckling.
Han log stort, när han såg vad som låg på fatet.
Han tog en liten bit till munnen, men insåg snabbt att det inte gick att äta.
Vi vann - han provade i alla fall.
Vi får fortsätta äta helgrillad kyckling, så kanske han kan ta mer än en tugga, till slut.

Onsdag 28 juli 2010

Bildproduktion i massor
Kalle kom och sa att han ville ha papper. Maja gick och hämtade en rejäl bunt papper ur skrivaren.
Kalle satte sig på golvet i köket och ritade, med full koncentration, i 2 timmar.
Det märktes att det var någon typ av berättelse han ritade, för det var hela tiden samma figur som gjorde olika saker.
Han ritade och ritade.
Varenda papper fick en snabb blyerts-teckning - på båda sidor.
Han var mycket koncentrerad.

När han var färdig försökte vi fråga om handlingen och vi tittade på alla papper.
Kalle berättade stödord, men det gick inte att få ut något sammanhang för oss som lyssnade.
Han själv såg så nöjd ut, så han såg alldeles säkert en tydlig historia.

Varenda papper, 75 st, hade han tecknat på.
Dessutom på varje sida, så totalt ca 150 snabba teckningar!


Köksgolvet fullt med blyertsteckningar!


Visst ser man hur skönt det är att ligga och njuta i hängmattan på bilden nertill!


Tisdag 27 juli 2010

Handla mat
Idag var det dags att åka och handla mat.
Kalle fick en egen inköpslista:


Det fungerar jättebra, med tydliga bilder.
Han letar efter det på bilden, plockar det i sin kundvagn och stryker bilden med ett kryss.
När vi kom till saltet blev det lite funderingar, för salt-kartongen hade bytt utseende och såg helt annorlunda ut, men han accepterade det till slut.

Vid honungshyllan ville han stanna - länge! Han tittade på alla förpackningar noga, noga! Han luktade, klämde, "läste" och luktade igen. Vi stod där i säkert 10 minuter.
Honung fanns inte med på hans inköpslista. 
Till slut viskade han "köpa" mycket tyst.
Vi köpte den han pekade på, en helt vanlig svensk honung.

Vid ostdisken petade han en äldre man i magen och sa:
- Angå! Angå! Ock å honing! (Hallå! Hallå! Ost och honung!)
Och så gick han...
Den äldre mannen måste ha undrat!
Jag log lite inombords!

När vi kom hem tog han honungen och ville gå ut.
Efter en stund kom han och hämtade mig och ville visa något.
Honungen stod öppnad på ett bord och Kalle sa:
-Oroa inte, ingen fara, måste vänta, bi komma!
Han såg jättenöjd ut!


Kalle plockar morötter som fanns med på hans inköpslista!


Kalle stryker strösocker, nu är det bara knäcke och smör kvar!

Måndag 26 juli 2010

Dinosaurier, ägg, broccoli och siffrorna 1,2 och 3 = Ice Age 3
För några dagar sen hade vi laddat med filmen Ice Age 3.
Kalles hår skulle klippas och det allra bästa sättet att lyckad med det, är att sätta på en film, som han vill se.
Han tycker verkligen inte om att klippa håret, men med en bra film glömmer han nästan bort hur jobbigt det är.
Ice Age 3 var perfekt - han skrattade sig igenom hela hårklippningen.

Filmen satte sina spår i Kalle, för idag har allt kretsat runt Ice Age 3, som var den film han fick se.
Redan vid frukosten började han prata om den lilla figuren Sid, som är en av huvudpersonerna i filmen.
Han gick upp till sitt rum och hämtade Sid (Kalle pratar bara om Buck, men den figuren har han inte).
I filmen vill Sid (eller Buck) ha broccoli. Det tänkte Kalle fixa.
Han började att leta i kylskåpet, men hittade ingen broccoli.
I frysen däremot fanns det. Stor broccoli skulle det vara. Den frusna broccolin satte han i Sids hand.
Efter det fortsatte han att äta sin frukost.

Senare bad han att få se filmen.
Samtidigt som han tittade på filmen gjorde han en teckning med alla figurerna i filmen. Alla blev gröna.
Med svart penna skriver han siffrorna 1, 2 och 3.
1:an och 2:an gör han en  ring runt och stryker sen över dem. Det är Kalles sätt att markera att det handlar om film nummer 3. Fiffigt, eller hur?

När det är dags för kvällsmat tittar han på äggen som ligger på köksbänken.
Han pekar på dem och säger "dinosaurieägg".
Han vet att det är hönsägg, men det är lite gulligt att han ser likheten.
Han tänker naturligtvis på Ice Age, där det är tre stycken dinosaurieägg med.


Kalle och Sid äter frukost!



Teckning med figurerna från Ice Age. Visst är det tydligt att det är från film nummer 3?



Söndag 25 juli 2010

Makaroner
Visst kan man som förälder bli smått irriterad, när ens barn vid matbordet säger:
- VILL inte makaroner!
Tänk då att barnet har svårt med uttalet och r:en låter lite engelska och hela dialekten är på syd-amerikanska.
 - VILL inte rääckaröunur!
Prova att uttala det högt för dig själv, så att du förstår hur det låter. Kom ihåg r:en!

Irritationen inombords över att han inte vill äta maten bubblar över i ett leende inombords över hans roliga uttal. Vi har blivit ganska duktiga på att inte skratta rakt ut, så att Kalle ser det.
Det skulle nog kränka honom.
Men, det låter såååå roligt!
Tänk då irritationen över att barnet inte vill äta makaronerna (trots att det är Kungsörnens Idealmakaroner, i och för sig inte stuvade) samtidigt som det är svårt att hålla sig för skratt över uttalet.
Ska man bli arg eller bara säga OK?
Man blir alldeles avväpnad av hans uttal och går med på det mesta, eller?

Han åt av makaronerna - till slut - och vi går fortfarande och säger:
RÄÄCKARÖUNUR!

Kalle äter smultron vid Landero, 1,5 år gammal.
På den tiden kunde makaroner ha vilken form som helst och det gick ändå att äta dem!


Lördag 24 juli 2010

Kycklingklubba
Kan någon uppfinna en liten manick som kan läsa tankar på barn?
Eller i alla fall Kalles tankar...

Idag satt hela familjen, utom Kalle, samlade vid TVn.
Kalle kom in i rummet, föll ner på alla fyra på golvet. Sökte rätt läge i kanske en minut.
Fötterna skulle vara ca 10 cm från marken. Fotsulorna skulle vara vinklade rakt uppåt.
Armarna skulle vara vikta i en speciell vinkel ut från kroppen och handflatorna skulle vara vända uppåt.
Ansiktet skulle vara vänt ner i golvet. I den positionen stannade han en stund.
Vi tittade på varandra och undrade vad han gjorde.
- Vad gör du? frågade vi.
- Kycklingklubba, svarade Kalle.
Efter det reste han på sig och började skutta runt i rummet.
Vi försökte fråga lite var det kom ifrån och varför han gjorde sin kycklingklubba,
men han svarade bara "jaaa" (på inandning) på alla våra frågor.
Tänk om vi förstod vad han tänkte på...


Fredag 23 juli 2010

Bin och blommor
Kalle är ofta intresserad av hur saker och ting hänger ihop.
Ser han något på morgonen som fångar hans intresse, så kan hela den dagen handla om samma tema.
Till frukost äter han gärna Kalaspuffar. ( De är inte nyttiga, vi vet!)
På kartongen är det tecknade bin och en bild av en honumgskupa. Hela frukosten handlade om bin och honing (som han säger).
Direkt efter frukost gick han upp på sitt rum och började rita på sin whiteboard.
Med bilder förklarade han för oss hur det hänger ihop - hur bin kan göra honung.
Han tog med sig den fina bilden på whiteboardtavlan och gick runt till alla i familjen och upprepade samma mantra:
BI + BLOMMA = HONING  HÄLLA HONING TE
Det är oftast viktigt för honom att vi upprepar exakt det han har sagt, så man får inte ändra på ordföljden eller byta ut dem. När alla hade sett bilden och upprepat orden, var han nöjd.
Han gick till köket och gick några varv innan han tyst mumlade "honing".
- Vill du smaka honung? frågade jag.
Kalle nickade.
Egentligen är det emot hans principer att smaka på nya saker, men nu var han väl tillräckligt motiverad.
Han smakade och tyckte nog att det var OK, men ville inte ha mer.
Det sista han gjorde var att hämta bivaxsalvan som stod på Stefans sängbord.
- Bi, sa han och pekade på bilden på burken.
Det är mycket som hänger ihop, utan att vi reflekterar över det!



Kolla in biet. Allt finns där: vinge, gadd, ränder, antenner. Visst är den fin!

Torsdag 22 juli 2010

Super Mario är värd 112,77 kr
Idag var hela familjen till den nya legobutiken här i stan, Brixit.  ( www.brixit.se )
Tänk er Kalles lycka när vi innan sa till honom att vi skulle till en lego-affär.
Vi kom dit och Kalle "scannade" av alla hyllor, men fastnade till sist vid bordet med lösvikts-lego.
Där kunde man bygga sin egen legofigur och sen köpa den.
Naturligtvis började Kalle att bygga en Super Mario, ur minnet.
Han gjorde en lite större modell, drygt 30 cm hög och mer än 130 bitar lego.
När den var färdig ville han ju köpa den. Sagt och gjort.
Han gick till disken och fick den vägd. Den kostade 113 kr.
Kalle fick den i en påse, med en stor legobit på.
Han såg så nöjd när han kom gående med den gula påsen med Super Mario i.
Alla stora fina kartonger med fina legofordon, figurer och hela landskap, var inget han ville ha.
Vanliga fyrkantiga legobitar är bäst!
Den vänstra hade han redan hemma och den högra byggde han i affären, en exakt kopia!

Klicka på länken så kommer du till Kalles bygge!


Onsdag 21 juli 2010

Att lära sig nya ord
Idag plockade vi en skål med svarta vinbär och satt i skuggan och njöt av dem.
- Vet du vad bären heter? frågade jag och pekade på svarta vinbären.
- Aaa (på inandning), svarade Kalle.
- Vad heter de? frågade jag.
- Ehh....mmmm....mmm....jag vet inte, svarade Kalle.
- De heter svarta vinbär, svarade jag. Kan du säga det?
- Oacka oibä, svarade Kalle.
- Bra, sa jag.
Det gick 5 minuter och sen frågade jag samma fråga om igen.
Om igen sa han att han visste vad de hette, men sen när jag frågade vad, visste han inte.
Så här höll vi på i säkert en timme.
Till sist väntade han länge med svaret och sa: Oackbä! (svartbär)
Han såg så nöjd ut. Hans ögon glittrade.
Han hade lärt sig ett nytt ord!
Nu har han lyckats få till hela ordet rätt!
Han har säkert övat lite i smyg, för lite senare kom han och sa oacka oibä!
Lycka!

 


Tisdag 20 juli 2010

Allt är geometri
För ungefär 1,5 år sen, i förskoleklassen, arbetade Kalle med geometriska figurer.
Det var cirklar, kvadrater och trianglar. Jag antar att det var rektanglar också, men dem har han rationaliserat bort.
När Kalle har lärt sig och förstått något, så kan han det verkligen.
Nästan varenda dag sen han lärde sig formerna, så har han pratat om dem.
Han kan se formerna på de mest oväntade ställen.
Så även idag...
Idag upptäckte han att han kan göra en kvadrat (eller schabrak, som han säger) med sina händer.
Han gjorde det både i badet och som skuggfigurer.
Han gjorde dem om och om igen, lika nöjd varje gång.

Skuggan av Kalles händer som gör en kvadrat!


Kalles händer gör formen av en kvadrat!


Måndag 19 juli 2010

Från solkatt till ägg
Kalle upptäckte att solen sken in i hans rum och reflekterades mot en stol.
Solkatten som blev hade formen av ett ägg på väggen ovanför hans säng.
Där började han göra skuggfigurer med sina fingrar.
Han assosierade solkatts-ägget till en bok han har som heter Ägget av Lennart Hellsing.
Han jämförde ägget på boken med solkattsägget på hans vägg.
Jodå, de var lika.

Det ville han göra lite teckningar runt, kanske för att berätta för oss.
Han hämtade fyra papper och gjorde:
1. Ett ägg.
2. Ett ägg som börjar knaka.
3. Ett ägg som kycklingen kläcks ur.
4. En hönsmamma med sina tre kycklingar.

Han hämtade oss för att visa sina 4 teckningar, boken och solkatten.
Han var själv väldigt fascinerad över att det faktiskt var ägg alltihop.
Då kom han på att det saknades något. Han sprang ner till köket, men kom inte tillbaka. När vi gick ner så var han i köket och stod med ett färskt ägg i sin hand och kände och vägde det i handen.
-Kyckling, sa han.
-Vill du äta ett ägg, frågade jag.
Men där gick gränsen, det går ju inte att äta ägg.

Det här är lite typiskt Kalle.
Han börjar med något litet och assosierar vidare och vidare. Ibland kan det vara svårt att hänga med i tankegångarna, men inte den här gången.










Söndag 18 juli 2010

Super Mario
När Kalle är intresserad av något, är han VERKLIGEN intresserad.
Det kan uppta all hans tid och alla hans tankar. Ofta kan intresset komma in i hans liv på olika sätt.
Han kan t ex rita och måla, spela spel eller Nintendo, "googla" eller bygga med lego.
Han tittar på filmer på YouTube, han bygger lego han ritar på papper eller på whiteboard, han spelar Nintendo.
Tröttnar han på att måla så kan han börja bygga lego, men det är fortfarande Super Mario som gäller.
I några månader nu har det mesta kretsat runt Super Mario.

Ikväll satt han och jag vid datorn. Vi gick in på google och skrev in Super Mario.
Det kom upp massor av träffar och vi tittade och tittade. Efter en stund gick jag och började med maten.
Under tiden som jag lagade maten såg jag hur han sprang fram och tillbaka mellan datorn utanför köket och sitt rum, en trappa upp. Han sprang och sprang.
När maten var klar efter ca en halvtimme gick jag till honom och skulle berätta att det var mat.
Då hade han hittat en film på YouTube där man såg hur någon hade byggt en Super Mariofigur.
Kalle hade byggt en likadan.
Det var alltså för att hämta rätt legobitar som han hade sprungit fram och tillbaka så många gånger.
Efter maten byggde han en till, också efter att ha hittat en annan film på YouTube.


Lördag 17 juli 2010

Idag satt vi hela familjen i bilen. Stefan skulle tanka.
Ute ösregnade det stora tunga droppar.
I bilen var det tyst och stilla.
Plötsligt sa Kalle: Det är popcorn!
Vad är popcorn? frågade vi.
Det är popcorn, svarade Kalle, på taket.
Då förstod vi: Han tyckte att regndropparna som slog ner på bilen lät som när man poppar popcorn.
Det hade han ju alldeles rätt i!


Fredag 16 juli 2010

Marsvin har snören!
Kalle är oftast neutral i kontakten med djur. Han förstår nog inte deras "språk".
Idag kom Maja med vårt ena marsvin, Toulouse, i famnen. Kalle började klappa henne.Han strök henne över ryggen om och om igen. Han blev nästan paralyserad av klappandet och blicken fastnade i luften.
Vi såg att Toulouse tappade massor av päls som yrde runt i luften av hans klappningar. Det var alltså hennes pälsstrån som hans blick hade fastnat vid.
Vi frågade honom vad han såg. Kalle svarade fyndigt: "Det är snören!"


Kalle klappar Toulouse.


Kalle

Den här bloggen handlar om Kalle, 15 år.
Kalle har autism, med en grav språkstörning.
Han har också Ushers syndrom. Det är en kombinerad hörsel- och synskada. Kalles hörselskada är medelsvår och han har dubbla hörapparater. Hans synskada upptäcktes i december 2011. Den innebär dåligt mörkerseende, ljuskänslighet och tunnelseende. Hos de flesta blir tunneln mindre och mindre. Till slut kan man bli blind.
Ushers syndrom är ärftligt och båda föräldrarna måste bära på generna. Kalles storasyster Mimmi har också Ushers syndrom.

Han bor med mamma Lena, pappa Stefan och sina två systrar, Mimmi 20 år och Maja 17 år.
I huset finns också en långhårig chihuahua, Rosie, 8 år. Han har också två vuxna systrar, Therese 32 år och Denise, 31 år.

Kalle har ett lite annat sätt att tänka och vara än de flesta människor. Han fokuserar ofta på saker eller händelser, som kan uppta all hans tid. T ex lego, fjärilar, Super Mario, bada, bokstäver, Nintendo.
Antingen kan man välja att tycka att han beter sig underligt och konstigt, eller så väljer man att försöka förstå hans sätt att tänka och vara. Vi försöker det senare - att förstå honom. Det finns ingen människa i världen som har lärt oss mer än Kalle. Ju mer vi förstår Kalle - desto mer inser vi att allt inte är så självklart.

Kalle har svårt i sociala kontakter. Eftersom han har ett mycket begränsat språk och har svårt att svara på frågan vad han heter, så är det ännu svårare att svara på frågor om vad han tycker om eller vad han gjorde igår.
Han har börjat mer och mer på sista tiden att komma fram till oss och säga: "Jag visa dig!". Vi blir lika glada varje gång och följer glatt med honom för att få se vad han vill visa. Ofta kan det vara en teckning han gjort av något som han tänkte på just då av hans favoritintressen. Ibland kan det vara en solkatt på väggen eller en legofigur han gjort.
Kalle har inga kompisar som han leker med, förutom sina systrar som är världens bästa "fröknar" för honom. De lär honom hur man leker, med turtagning, ge och få, jaga-lekar, bus i badbassänger, rita och måla och mycket annat.
Det låter hemskt att Kalle inte har några kompisar, men det är nog vi vuxna som har bestämt att man ska ha kompisar. Vi tror att Kalle är nöjd, fast han inte har kompisar. Han leker så gärna ensam och vi finns ju alltid nära honom. Visst skulle det vara bra för honom att kunna leka med jämnåriga, med allt som det innebär, men det är inget han grubblar över.

Kalle är mycket bestämd när det gäller mat - han äter bara ett fåtal maträtter. Han tycker inte om sötsaker, godis, kakor eller läsk. Hans basmat består av potatis, köttbullar, broccoli, majs, knäckebröd och mjölk.
När han var 8 år gick det bara att äta äpplen - men det måsta vara rött. Det hade ett mycket högre värde än en påse godis. Gröna äpplen kunde han inte äta. Om man frågade varför så svarade han "Det går inte!"
Nu kan han överhuvudtaget inte äta äpplen.  De senaste två åren har det varit kiwi som har gällt. Han har ätit mellan två-fyra kiwi - varje dag. Vi får se när, om och till vad han byter frukttyp.
Det är mycket som han inte äter. Om vi ska äta makaroner måste det vara Kungsörnens Idealmakaroner. Det kan inte vara Kungsörnens Gammaldags Idealmakaroner eller snabbmakaroner. De får absolut inte ha en annan form än den vanliga. Helst ska de också vara stuvade. Spagetti äter han enbart om det är tillsammans med köttfärssås. Ris äter han inte alls - utom i skolan! 
Köttbullar och hamburgare är säkra kort. Köttbullarna måste vara mamma Scans. Hemmagjorda går inte att äta.
Över allt annat älskar han popcorn. Varje fredag kväll får han en egen skål med popcorn. Mums! 

Fram till Kalle fyllde 7 år, hade han aldrig använt penna. Han hade totalt vägrat fram till dess. Inga teckningar, inget klotter på tapeter. Ingenting!
På sin 7-årsdag fick han en white-boardtavla av oss i födelsedagspresent. Vi tänkte att det kanske skulle få honom att vilja rita, måla, skriva. Han kunde alla bokstäver sen han var 5,5 år gammal, men han hade aldrig skrivit dem. Det följde med 4 pennor i olika kulörer. Den presenten var startskottet till en helt otrolig utveckling för Kalle. Nu är hans teckningar hans främsta redskap i kommunikationen. Han kan rita detaljerade bilder, med pilar till nästa för att visa att det sker saker. Han kan ur huvudet rita sida för sida ur en bok som någon har läst för honom. Han kan bearbeta intryck han har fått från en film, från något som har hänt eller för att berätta något han vill göra.
Om han är riktigt ledsen, vilket inte händer så ofta, så kan han med sina bilder berätta för oss varför han är ledsen. 

Vi gör upp ett schema för varje dag, så att Kalle lättare ska förstå vad vi ska göra under dagen. Vi har en inplastad tavla med 7 kolumner, en för varje dag. När vi kommer till sista kolumnen, söndag, så börjar vi om från början, måndag. Eftersom han har ett bildsinne utöver det vanliga, så är det till stor hjälp för honom, med schemat. Han är inte så noga med om bilden är precis rätt, det räcker med en bild som visar ungefär vad som ska hända. T ex om vi ska få gäster så kan vi sätta upp en bild på en familj med 2 vuxna, 1 barn och en hund. I verkligheten kanske det kommer 2 vuxna och 3 barn. En gång när storasyster Denise skulle komma så hade vi ingen annan bild än en med en gammal gråhårig kvinna med håret i knut. Det gick han med på! Det stör inte Kalle, han förstår att det ska komma gäster. Vi berättar också muntligt för honom vilka som ska komma. Kanske förstår han – kanske inte.
Han har också en väggalmanacka i sitt rum som visar en månad i taget. I den klistrar vi in småbilder på saker som kommer att hända. Varje fredag sitter det en popcornbild. Kalle längtar till fredagar. Vi klistrar in bilder så fort vi något som planeras in för honom eller familjen. Det kan vara födelsedagar, träffar med andra familjer, läkarbesök, skolavslutning, lov, resor, jul, midsommar, påsk och allt som kan vara bra för honom att veta.
Varje kväll gör han ett kryss över dagen som har varit.
Kalle har fått en helt annan förståelse för hur dagar, veckor och månader hänger ihop.

Kalle har i perioder haft olika saker i sitt beteende som har ”ställt till” det för oss alla. För några år sen rymde han så fort han hade kommit på något han ville till. Flera gånger bara stack han och vi gav oss ut att leta. Vi kunde hitta honom vid Majas skola 700 meter bort. En gång stack han från duschrummet vid Daftö camping i Strömstad. Vi hann leta i en halvtimme och t o m anmäla honom försvunnen innan han dök upp på en av gångarna på campingen. Han var så arg på oss, att vi hade försvunnit, tyckte han. Var han hade varit är det ingen som vet.

I ett helt år, när Kalle var 7-8 år, hade han en mycket stark fobi för att vara ute. Han har varit livrädd för blåsten och i hans värld var det storm så fort löven rörde sig det minsta lilla på träden utanför hans rum. Med andra ord blåste det storm varenda dag i ett helt år. Att gå från ett mål till ett annat, t ex till och från skolan (trots "stormen") gick bra. Han hade egna strategier för att klara av det. Hörapparaterna slog han av, luvan på jackan upp på huvudet och gärna ett par solglasögon. Han stängde alltså yttervärlden ute ganska effektivt! Vi påbörjade en behandling med KBT (kognitiv beteendeterapi). Kalle var med vid det första besöket. Hur konstigt det än låter så verkade det som att han förstod vad vi pratade om och att vi skulle börja jobba med hans ute-fobi. Efter det första besöket så började han att var ute lite mer frivilligt, utan tårar och hyperventilerande. Under en lång tid hade han det mycket lättare att vara ute, men föredrog att vara inomhus. Han slog länge av hörapparaterna och föredrog att ha kepsen på huvudet.
Under en period hade han ett annat beteende, som gjorde vardagen lite besvärlig. Så fort en av oss i familjen var borta så frågade han efter den. Han blev rastlös och orolig. Han blev lugn först när alla var samlade. Han var som en liten vallhund, som ville hålla ihop flocken.

Här kommer vi att beskriva allt som känns värt att skriva om, men bara det roliga, fyndiga, speciella.
Det som ger oss många glada skratt, funderingar och framförallt - vårt försök att förstå Kalle!  
Kalle är speciell, rolig och COOL!


RSS 2.0