Onsdag 21 juli 2010

Att lära sig nya ord
Idag plockade vi en skål med svarta vinbär och satt i skuggan och njöt av dem.
- Vet du vad bären heter? frågade jag och pekade på svarta vinbären.
- Aaa (på inandning), svarade Kalle.
- Vad heter de? frågade jag.
- Ehh....mmmm....mmm....jag vet inte, svarade Kalle.
- De heter svarta vinbär, svarade jag. Kan du säga det?
- Oacka oibä, svarade Kalle.
- Bra, sa jag.
Det gick 5 minuter och sen frågade jag samma fråga om igen.
Om igen sa han att han visste vad de hette, men sen när jag frågade vad, visste han inte.
Så här höll vi på i säkert en timme.
Till sist väntade han länge med svaret och sa: Oackbä! (svartbär)
Han såg så nöjd ut. Hans ögon glittrade.
Han hade lärt sig ett nytt ord!
Nu har han lyckats få till hela ordet rätt!
Han har säkert övat lite i smyg, för lite senare kom han och sa oacka oibä!
Lycka!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0