Tisdag 7 augusti 2018

Kraftkälla, manuell aktivering, fällmekanism, snubbeltråd, tyngdtryckplattor, dagsljussensor, kolvdriven lönndörr, sensorräls, spårväxel, säkerhetskrets, pulskrets, vertikal överföring. Det är bara några av alla ord som Kalle försökte beskriva från den senaste av alla hans Minecraft-böcker. Det är en utmaning att hänga med i alla ord och uttryck; inte lätt för en utomstående att hänga med. Kalle vill heller inte att man frågar något om olika saker och begrepp utan det bästa är att bara lyssna och verka förstå.
- 7 kullersten ... en pilbåge ... en redstonedamm ... det blir en automat, sa han och pekade på en bild som visade vad man behöver för att göra en automat.
(null)
Ordet automat vet jag ju faktiskt vad det betyder, men Kalle ville förklara det för mig.
- Du vet ... hamburgerrestaurangen med mormor ... där fanns en automat-tvål ... kommer du ihåg? frågade han.
Javisst, jag kom ihåg, det är bara knappt två veckor sen, men jag ville gärna vända på hans ord.
- Du menar tvål-automaten? undrade jag.
 
Om jag skulle förklara ordet automat så hade jag nog inte tänkt på en tvålautomat i första hand, men det var ett bra exempel. 
(null)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0