Tisdag 5 maj 2015

Solros eller paketsnöre
Vår gräsmatta har börjat lysa gul av maskrosor. Visst är det fint med gula blommor, men det är trots allt ogräs.
Kalle och jag hjälptes åt att plocka bort de som hade slagit ut idag. Vi passade på att prata om att de heter maskrosor och att de kallas ogräs och att man inte vill ha ogräs. Jakten på de gula blommorna gick ganska fort, eftersom det inte var några mängder. Den lilla högen som blev, la vi på stenplattorna för att sen kasta dem i komposten.
Rosie var med oss ute och fick springa fritt. Det tog inte lång stund förrän hon hittade högen med maskrosor. Snabbt tog hon tag i en av de största blommorna. Kalle såg det och försökte stoppa henne.
- Hon får inte äta paketsnören, sa han.
Jag blev lite förvånad över att han inte kopplade att det var en maskros.
- Nej ... jag menar ... hon får inte äta solros, rättade han sig själv.
Antagligen var maskrosen inte en delikatess för Rosie övergav den ganska snabbt.
Och Kalle och jag tog ännu en pratstund om att det heter maskros, inte solros.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0