Torsdag 3 december 2015

Julpyssel med fika
Idag var det julpyssel med julfika för alla elever med familjer i Kalles klass. Det var ett stort gäng barn och vuxna som samlades i klassrummet. Vi började med att fika lussebullar och pepparkakor som barnen hade bakat på hemkunskapen. Den här delen av aktiviteten var nog favoritdelen om vi skulle fråga Kalle. Han åt 4 lussebullar, 2 pepparkakor och drack flera glas saft.
 
Efter fikastunden fick eleverna redovisa lite från arbetet om barnkonventionen. Kalle visade upp en bild och läste upp meningen "Jag har rätt att må bra".
Efter fika och redovisning kom den delen som Kalle gärna hade varit utan - julpyssel.
Kalle gick längst ner i klassrummet och stod och tryckte med ansiktet in mot väggen. Kroppsspråket visade mycket tydligt att det där tänkte han inte göra. Jag sa till honom att han absolut inte behövde vara med och pyssla. När jag hade sagt det tio gånger och också lovat att han kunde sitta bredvid mig och bara titta, så satte han sig till slut på sin stol. Demonstrativt satt han med ryggen mot mig.
Antagligen hade han haft lite koll och kikat på hur mitt arbete flöt på, för helt plötsligt satt han och hjälpte till att trycka fast "barren".
När spärren att pyssla hade lagt sig så tog han kommandot över de röda "julkulorna" på granen.
Han var svårflirtad i starten, men när han väl kom igång så gick det jättebra.
Fikat och redovisningen fick tummen upp, men pysslet fick tummen åt sidan.
Det var i alla fall inte tummen ner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0