Torsdag 6 mars 2014

Olika språk
- Kalle, du får ta den gula toaletten, den andra är röd, sa jag och pekade på den gula toaletten.
Kalle stannade upp och såg helt förvirrad ut.
Han såg nog att jag pekade på den högra toaletten som hade en gul dörr, samtidigt som jag pratade om något rött.
Han såg bara två dörrar - en gul och en grön.  Den röda kunde han inte se.
Han fick inte ihop det!
 
Det här är ett typiskt exempel på det "slarviga" språk som vi ibland använder och som kan vara väldigt förvirrande. Det var helt mitt fel att Kalle blev förvirrad, jag var lite otydlig.
Det är klart som korvspad (om jag nu ska använda en annan liknelse som Kalle skulle bli förvirrad av) att jag borde ha sagt:
- Kalle, du får ta den gula toaletten, den gröna är upptagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0