Tisdag 15 juli 2014

Dagens bästa
Kalle är ute väldigt mycket nu på sommaren. Han hoppar studsmatta flera timmar om dagen. Han har blivit riktigt brunbränd och fin, speciellt på ryggen som får mest sol när han hoppar. Håret har blivit lite ljusare, solblekt.
- Oj, vad brun du har blivit på ryggen, sa jag, utan en tanke på att det kunde missuppfattas.
Kalle tittade upp lite smått chockad. Han försökte stryka med sina händer på ryggen som om han ville ta bort den fina färgen.
Det var precis vad han ville! Ta bort det alltså! Han hade uppfattat det som att han var smutsig och det ville han inte vara.
- Jag menade att du har fått fin färg på din rygg. Det är solen som gör så att huden blir brun, sa jag som försökte förklara vad som hade hänt på ryggen.
- Du bara skojar med mig, svarade Kalle som tvivlade på vad jag hade sagt.
- Nej, det är sant, du har fått färg från solen, sa jag och såg hur han tvivlade.
- Det är inte sant ... solen är gul, inte brun, svarade Kalle som tyckte jag var konstig.
 
Haha, så har vi aldrig tänkt. Den gula solen gör huden brun och håret blekt.
Det är ju konstigt om man tänker efter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0