Torsdag 11 december 2014

Tyst visning
- Kom ... jag måste visa dig, sa Kalle när vi hämtade honom på fritids.
Under tystnad bläddrade han fram och pekade på 4 olika europeiska länders flaggor i kartboken.
Han ville att jag skulle ta kort, så det gjorde jag.
 
När vi kom hem ville han se bilderna. Först när han fick se dem började han prata och berätta olika saker till dem.
Till varje land började han berätta vad landet heter, en stad i landet, vilket språk man pratar i det, en byggnad och en park.
Några missar blev det, men totalt 18 poäng av 20 möjliga måste väl räknas som godkänt i geografikunskap?
 
- Frankrike ... Paris ... franska ... Eiffeltornet ... Disneyland! sa Kalle.
Full pott - 5 poäng!
- Danmark ... Köpinghamn (!) ... danska ... jag kan inte byggnad ... Legoland! sa Kalle.
4 poäng av 5!
- England ... London ... engelska ... Biggen (Big Ben) ... Liseberg! sa Kalle.
- Va?! Liseberg ligger i Sverige, sa vi.
- Haha ... du skojar ... det ligger i England, sa Kalle och gick vidare till nästa bild.
4 poäng!
- Sverige ... Stockholm ... svenska ... Kaknästornet ... Globen! sa Kalle.
- Nu blev det 2 byggnader, men ingen park. Kan du någon park? frågade vi.
- Eeehh ... Gröna Lund, sa Kalle.
Det får nog bli 5 poäng på Sverige!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0