Torsdag 23 maj 2013

En uppgift kan vara många uppgifter
Kalle fick en uppgift: måla trälådan.
En enda uppgift, men på vägen "skapade" han fler uppgifter, det kom saker emellan som gjorde att han totalt tappade bort vad uppgiften egentligen var.
 
1. Han hämtade förklädet. På förklädet var det färgfläckar. Det är ju helt fel med smutsfläckar på kläderna så han började att pilla med naglarna för att få bort dem. Ett bra tag höll han på innan han blev avbruten med en påminnelse om vad han egentligen skulle göra.
Ja, just ja, måla var det.
 
2. Sen skulle han välja färg. Oj, så mycket färgfläckar det var på färgflaskorna. Det måste bort. Han tog en flaska och började pilla bort färgen som var på utsidan.
- Kalle, kan du välja vilken färg du vill ha på din trälåda? påminde vi.
Ja, just ja, måla var det.
3. Han valde en blå färg och började att måla under stor koncentration.
4. Mitt under målandet upptäckte han igen att färgflaskan var väldigt smutsig på utsidan.
Under djup koncentration började han att pilla bort färg på flaskorna - igen.
Ja, just ja, måla var det.
5. Han fortsatte att måla tills all träyta var täckt med färg.
6. Dags att tvätta rent penseln. Men oj vad mycket smutsfläckar det var på flera av penslarna. Bäst att göra rent alla på en gång. Han började ännu en gång att skrapa bort färg som hade hamnat fel - alltså på penseln.
Ja just ja, göra rent penseln från den blå färgen var det.
Men oj, vad smutsig. Den stora baljan med alla penslar i skulle verkligen behöva en ordentlig rengöring.
- Det räcker att du gör rent penseln, övertalade vi honom.
Det är inte konstigt att man brukar prata om att många barn (och vuxna med för den delen) mår bättre av en lugn miljö med få intryck som kan störa koncentrationen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0