Lördag 15 juni 2013

Svår fråga
Eftersom jag har varit borta hela dagen, så ville jag veta hur Kalle hade haft det idag.
- Kalle, vad har du gjort idag? frågade jag.
En rak, konkret fråga, kan man tycka. Inte för Kalle.
- Jag vet inte, sa han efter en stund och ryckte på axlarna.
- Idag har jag varit borta och vill veta vad du gjorde på dagen, försökte jag.
- Han kan inte fråga, svarade Kalle och såg uppgiven ut.
Ganska ofta betyder "jag vet inte" egentligen "jag förstår inte frågan" och den här gången var det nog så.
 
Vi vände på frågan och jag bad Kalle fråga mig vad jag hade gjort idag.
- Mamma, vad har du gjort idag? frågade Kalle.
- Först åkte jag med bilen och träffade Susanne och mormor, sen tittade vi på några olika saker och sen åkte jag bilen hem, svarade jag väldigt förenklat.
- Ååå, svarade Kalle. Det såg ut som han förstod.
- Vad har du gjort idag, frågade jag ännu en gång.
Eftersom han hade fått höra hur man kan svara på frågan när vi vände på den så att jag svarade på den, så förstod han hur han skulle göra.
Han berättade vad han hade gjort hemma. Det var de vanliga sakerna, som jag egentligen redan visste, men han kunde nu berätta själv.
 
Kalle lever på hoppet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0