Fredag 18 januari 2013

Tystnad
När jag hämtade Kalle efter skolan idag fick jag veta att det hade hänt något under dagen, som Kalle inte ville prata om. Det kan ha varit en konflikt eller något annat.
Kalle ville i alla fall inte prata om det. Han brukar inte berätta så mycket om vad han har gjort på dagarna i skolan, än mindre berätta om det har varit en konflikt.
 
Eftersom vi ville veta vad som hänt så försökte vi fråga vid matbordet när vi åt mellanmål.
Vi ställde frågor på alla möjliga sätt för att få honom att berätta.
Inget svar.
Maja berättade väldigt tydligt, nästan för tydligt, om sin skoldag.
Kalle lyssnade mycket intresserat, mer än han brukar.
Vi trodde att han skulle berätta om sin dag när hon var klar.
Han funderade en lång stund.
- Jag ... eeemm ... jag kan inte, sa han.
 
Lite senare satt han i sitt rum och byggde med lego. Jag gick in till honom och satte mig på golvet.
Vi hade en kort dialog om dagen, men Kalle sa fortfarande ingenting.
När jag hade lämnat hans rum, kunde jag höra honom prata för sig själv.
- Pheeew ... det var nära ögat!
 
Lite senare gick han till soffan och la sig ner - och somnade.
Det måste ha varit ansträngande att inte berätta vad som hade hänt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0