Onsdag 12 september 2012

Potatis, potatis, potatis
Idag gjorde Kalle och hans klass en utflykt hem till en av lärarna.
Temat för dagen var potatis.
Vi visste några få saker om dagen, så på kvällen kunde vi peta in några stödord för att få reda på vad de hade gjort under dagen.
Kalle berättade med många detaljer, så vi tror att vi vet hur dagen har varit. Om allt nu stämmer, men han verkade säker på sin sak. En så här fyllig berättelse om en skoldag har vi aldrig fått.
Det märks verkligen att språket har utvecklats!
Det här berättade Kalle:
" Åka buss ... gör gå huset ... har stor spade Gertrud jobbar ... litenliten röd spade gör Tilde så ... jag gräva inte ... många potatis har lägga skottkärra ... den potatis smutsig ... Gertrud hämtar kran ... gör duschar ... vatten åker så (han visar hur vattnet väller ut över skottkärrans kanter) ... gör skottkärran huset ... skalar potatis inte ... kan borsta ... behöver inte skala ... gör kniv så (han visar hur de skär pommes frites av potatisen) ... gör äter potatis koka, steka, pommesfrites, köttbullar, broccoli, mjölk (han visar tummen upp för varje sak han rabblar upp) ... han gör inte diskmaskinen ... sen gå huset bilen går skolan."
 
Antagligen hade jag uppfattat hans historia rätt, för när jag återberättade den för Maja fick jag en applåd av Kalle när jag var klar!
Kalle hittade en daggmask i jorden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0