Lördag 11 februari 2012

Ny förpackning
Jaha, då var det dags igen!
Ny kartong, antagligen framtagen för att produkten ska vara mer tilltalande och sälja mer.
Kalles favoritflingor för tillfället, Multi Cheerios, har bytt utseende på kartongen. Kalle uppskattar om allt är som vanligt. Att byta utseende på flingpaketet tillhör de alldeles helt onödiga förändringarna, om du frågar honom.

Vi ställde fram båda kartongerna vid frukosten.
Kalle kastade ett snabbt öga på den nya kartongen, den vänstra på bilden, men den var han inte det minsta intresserad av. Nej, han ville ha de gamla vanliga flingorna.
Vi förklarade och förklarade - och förklarade - att det var samma flingor i båda kartongerna, men att utsidan hade bytt utseende på den ena. Det hjälpte inte det minsta. Han ville bara äta flingorna i den gamla kartongen.
Eftersom flingorna i den gamla kartongen kommer att ta slut imorgon, så skulle det vara bra om han smakade på de nya flingorna.
Han åt sina flingor (de gamla såklart!) och var på väg från matbordet när vi bad honom att i alla fall titta i den nya kartongen. Okej då, det kunde han väl offra sig att göra. Bara titta!
Han tittade och såg att de faktiskt såg likadana ut, precis likadana.
- Kan du smaka en flinga? frågade vi.
Kalle nickade efter en stunds funderande. Jo, okej, de såg ju ut som "vanliga" flingor, så en kunde han tänka sig att smaka.
Han tog en flinga och upptäckte att smaken var precis rätt.
Den här gången accepterade han en nyhet ovanligt snabbt. Vi var beredda på att han skulle sluta äta flingor när de gamla hade tagit slut, men dagens flingprovsmakning ingav hopp om att han kan äta av de nya! :-D

Det verkar som att det är mer än kartongens utseende som har förändrats. Det verkar som att innehållet också har förändrats. De "gamla" flingorna innehöll 78 % fullkorn, men de "nya" har bara 71 %.
Ett smart trick att byta förpackning, så att vi konsumenter inte upptäcker att det är mer som har förändrats.
Vi har kanske alla anledning att vara lika misstänksamma som Kalle, mot nya förpackningar!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0