Lördag 18 augusti 2012

Livets skola
Varje dag är det lektioner i livets skola.
Idag hade Kalle både en matte-lektion med Maja och en engelska lektion på tid när det var självstudier.
 
Maja bjöd in Kalle till en matte-lektion.
- Kalle, ska vi räkna stjärnorna, frågade Maja och höll upp sin filt med USA:s flagga på.
Kalle var snabbt med på noterna. Det var precis på hans nivå.
Han räknade och räkande. Maja fick vara med några gånger vid tiotalsöveegångarna och hjälpa till, men det mesta klarade han själv. 
- Wow ...  det är 50 stjärnor, sa Kalle när han var färdig.
- Hur många trianglar är det då? frågade Maja.
Kalle såg att spetsarna på varje stjärna kunde bli en triangel.
Han räknade spetsarna på en triangel.
- Det är 5, sa han.
- Hur många kvadrater ser du? frågade Maja.
Nu blev det svårt. Kvadrater! Nja!
- Hur många rektanglar ser du? frågade Maja.
Kalle såg ingen rektangel.
- Titta på det blå, sa Maja.
- Ååå ... nu förstår jag, sa Kalle som såg att det blå var en stor rektangel. Och de vita och röda ränderna var väldigt långa rektanglar. Det såg han också!
De räknade rektanglarna tillsammans.
De avslutade lektionen med en mysstund på rygg tillsammans på den mjuka filten.

Lite senare kom Kalle in i köket. Han gick direkt till kylskåpet och hämtade en potatis.
- Hur säga "vanlig"  ... engelska, frågade han samtidigt som han teckande "engelska".
- Ordinary, svarade jag som inte visste vad han syftade på.
- Jag älskar "ordinary potatoes", sa han sen och sken som en sol att han kunde sin favoritmat på engelska.
Ännu lite senare kom yttterligare en fråga på engelska.
- Hur säga mamma ... engelska, frågade han.
- Mum, svarade jag.
- Mum ... jag TV, sa Kalle.
- Kan du fråga pappa om han kan hjälpa dig, jag kan inte hjälpa dig just nu, sa jag.
Kalle gick till pappa.
- Hur säger pappa ... engelska, frågade han.
- Dad, svarade pappa.
- Dad ... jag TV, frågade Kalle.
 
Det var dagens lektioner i matte och engelska.
Lite ny kunskap varje dag, det är livet!

Kommentarer
Postat av: Helena i Ljungsbro

Jag är minst lika imponerad av Maja, som verkar ha sånt tålamod med honom! Helt på hans nivå.

2012-08-18 @ 23:50:08
URL: http://livetssinuskurva.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0