Måndag 27 juni 2011

"Hemem"
Idag var det spännande - cementbilen kom på besök.
5,8 m3 var beställt och skulle levereras.
Kalle var väldigt spänd. Han kunde inte bara stå och titta utan sprang gatlopp fram och tillbaka på tomten.
Det var alldeles för spännande för att bara titta.

- Va e? frågade Kalle och pekade på den grå massan som kom ut ut rännan.
- Det heter cement, svarade jag.
- Hemem, sa Kalle.

- Vad heter den grå massan? frågade jag efter fem minuter.
- Eemm ... jag vet inte, svarade Kalle.
- Cement, svarade jag.
- Hemem, upprepade Kalle.

Kanske tio gånger upprepades frågan och varje gång svarade han "jag vet inte".
Den elfte gången kom han ihåg, vad det hette.
- Hemem, sa han glatt.
- Bra, nu kan du ett nytt ord, sa jag.

Då fick jag lära mig, att det inte heter cement. Det heter betong.
Cement är tytdligen en av beståndsdelarna i betong.
Efter att ha lärt Kalle ett nytt ord, så fick jag alltså veta att jag hade fel ord. Hmm!
Det är ju ändå inte ett av de allra mest frekventa orden i vårt språk.
Dessutom har jag klarat mig ganska bra, trots min ålder, med fel ord!

Betongen kommer ut ur rännan ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0