Tisdag 20 december 2011

En personlig engelskalektion
Vi hade nästan gett upp! Vi har många, många, måååånga gånger försökt lära Kalle vad vi heter.
Både mamma och pappa har ett annat namn, Lena och Stefan, har vi sagt till Kalle.
Neej, du skojar bara, har han svarat. Han har inte trott på oss.

- Du Lena, sa han idag och tog min hand, jag visa dig.
Jag trodde inte att jag hörde rätt. Han har ALDRIG kallat mig vid mitt rätta namn, jag har alltid varit bara mamma.
Han tog med mig till hans dator.
- Du Lena ... den är en toy ... inte en Toys R´Us ... titta, sa han.
På datorskärmen var en bild på det tecknade tåget "Thomas och hans vänner".
- Ja, det är en "toy", svarade jag, "toy" är ett ord på engelska och betyder "leksak". Jag bokstaverade "toy" med handalfabetet på teckenspråk. 
Kalle lyssnade och var tyst i flera sekunder. Det var tydligt att han funderade på något. Kalle lyssnar på många engelska filmer på bland annat YouTube. Han hör engelska ofta och har förstått att det är ett annat sätt att prata på. Han kan en del ord och uttryck på engelska och vet också hur han kan använda dem.
- Cool ... den är inte toy-car ... den är inte toy-schoolbus - den är inte toy-Toys R´Us ... den är toy-tåg Thomas, sa han. Varje gång han sa ordet "toy" så bokstaverade han ordet med handalfabetet på teckenspråk.
Det är kul med Kalles internationella språk-mix. Svenska, teckenspråk och engelska på samma gång.
Han satsar på att använda en bredd med blandade språk, helt utan begränsningar! ;-)

Toys är livet! ;-)
Här är Kalle 10 månader och leker med alla toys på en gång.


De senaste veckorna har Kalle varit väldigt trött. Helst av allt så vill han vara hemma och ta det lugnt. Han tycker om skolan, men han skulle vilja få sova lite längre på morgnarna.
När Kalle hade gått och lagt sig så berättade vi för honom att imorgon är det sista skoldagen den här terminen. Skola imorgon och sen är det "inte skola" i många dagar.
Han svarade med ett enda ord, som säger allt:
- TACK!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0