Tisdag 28 september 2010

Ost-filosofi
Kalle stannar ofta upp vid ostdisken i mataffären.
Han skulle absolut inte kunna tänka sig att smaka på ost, men han fascineras av formen. Eller rättare sagt, formerna.
Idag stannade han som vanligt till och började prata former - geometri.
Han tog upp en trekantig herrgård.
- Mamma, vad är den här? säger Kalle.
- En ost, svarar jag, i tron att det är det han frågar efter.
- Nej, den är fel, svarar Kalle, den är triangel.
Aha, det är geometri och inte substantivet han var ute efter. Då förstår jag vad han tänker på. Det underlättar alltid.
Kalle tar upp en rund hushållsost.
- Vad är den? frågar han.
- Det är en cirkel, svarar jag.
- Rätt, säger Kalle.
Han tar upp en kvadratisk ost.
- Den är kvadrat, säger han själv.
Sen pekar han på en rektangelformad ost.
- Vad är den? säger han.
- Det är en rektangel, säger jag.
- Rektangel, säger Kalle.
Han har oftast sagt kvadrat om allt med fyra sidor. Vi får se om han börjar förstå ordet rektangel nu.
Den sista osten han tar upp är en halvcirkel.
- Det är en halv ost, säger jag, för att se reaktionen.
- Neej, säger Kalle, den är halvcirkel.
Han vrider lite på osten och studerar den.
- Måne, mumlar han tyst för sig själv.
Ostdisken är verkligen perfekt för lite vardags-matematik.


Kommentarer
Postat av: Karin H.

:) Hade haft världens smile om jag stått där bredvid och fått höra denna härliga konversation! Hoppas det kommer några som ni nästa gång det är mathandlardags!

2010-10-03 @ 15:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0