Måndag 13 december 2010

Önskelista á la Kalle
Kalle har ju varit väldigt tydlig med vad han önskar sig i julklapp. Vi har - utan tvekan - förstått att han önskar sig Lego City starka godståget.
Ikväll ville vi testa honom för att se hur svaret skulle bli. Ganska ofta kan man få svar på en fråga, men sen är det stopp om man vill få fler svar.

- Kalle, vad önskar du dig i julklapp? frågade vi.
- Lego City starka godståget, svarade Kalle snabbt som ögat.
- Lego City starka godståget, sa vi samtidigt som vi tecknade "första" med fingrarna.
- Men, vad önskar du dig mer, nummer två? frågade vi och tecknade "andra" med fingrarna.
- Hmm ... jag måste ... tänka ... hmm ... jag menar ... jag menar ... jag måste ... hmmm ... jag tror ... kanske ... verktyg ... verktyg ...låda ... verktygslåda ... jag menar ... verktygsbänk ... Händige Manny ... verktygslåda, verktygsbänk, Händige Manny, svarade Kalle samtidigt som vi såg hur han verkligen ansträngde sig för att själv producera sin tanke i ord och förmedla den till oss.
Vi förstod att tvåa på önskelistan var en verktygslåda och en verktygsbänk som är gjord i serien med saker för den tecknade TV-figuren Händige Manny.
När vi ändå var igång så fortsatte vi.
- Vad önskar du dig mer, nummer tre? frågade vi samtidigt som vi tecknade "tredje" med fingrarna.
Nu var Kalle igång men behövde ändå lite betänketid. Det ordnar han på sitt eget sätt.
- Jag menar ... hmmm ... jag menar ... jag tror ... kanske ... emmm ... Twister ... har skolan ... fot ... hand ... golvet ... göra ... skolan ... har ... Twister, svarade Kalle, samtidigt som han går ner på alla fyra på golvet för att visa hur man spelar det spelet.
Klockrent - han önskar sig spelet Twister.
Vi fortsätter att fråga - vi måste passa på när Kalle är med i samtalet.
- Vad önskar du dig mer, nummer fyra? frågar vi samtidigt som vi tecknar "fjärde".
- Hmmm ... han vill ... emmm ... jag menar ... Scooby Doo ... emmm ... hus ... den är slott ... Scooby Doo hus, svarar Kalle.
Där har vi en riktigt lång önskelista klar.
Vi upprepar önskelistan för Kalle:
1. Lego City starka godståget
2. Verktygslåda och verktygsbänk, Händige Manny
3. Twister
4. Scooby Doo-huset 
När vi upprepar önskelistan har Kalle svårt att stå stilla.
Han gör sina små danssteg och småfnittrar.
Han tycker verkligen att det är roligt.
Vi får hoppas att Kalle förstår att en önskelista och vad men verkligen får i julklapp, är två helt skilda saker!
Som tur är så fyller han år ganska snart efter jul...

Här öppnar Kalle en julklapp på julafton 2008. Det är spännande med paket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0