Onsdag 31 augusti 2011

En fundering ...
Döden - svårt att förstå!
Många barn tror att döden är något tillfälligt. Det är så abstrakt att någon inte finns längre och aldrig mer kommer att kunna göra saker.

Vi har haft döden på nära håll i ett par veckor nu. Det är inte så allvarligt som det låter.
För kanske två veckor sen hittade vi en död, liten sparv på trottoaren i slutet av vår gata. Den låg där så fin och mjuk. Hela kroppen såg orörd ut, som om den bara låg där på asfalten och sov.
- Ååå ... stackars, sa Kalle och tittade bekymrat på den lilla.

I slutet på förra veckan hände det igen. Ytterligare en död fågel. Det konstiga är att den låg bara en halv meter från den första. Det här var en lite större fågel, en trast. Alldeles stilla, med alla fjädrarna prydligt runt hela kroppen låg den där på trottoaren.
Till och från skolan går vi förbi dem, så vi ser dem två gånger varje dag - minst.
Kalle brukar stanna till och titta på dem en stund. Av den första lilla sparven har det blivit ett fågelskelett, men trasten ser fortfarande fin ut.
- Den är död, sa Kalle, inte rädd?
- Nej, den är inte rädd, sa vi, den kan inte flyga, leka, busa, äta, sova eller göra någonting för den är död, sa vi.
- Hmmm, sa Kalle och vi gick hem.

Efter kanske tio minuter kom han och hade något han ville prata om.
- Den kanske kan göra något annat, sa han och tecknade ordet "annat". Han syftade nog på fågeln som var död och inte kunde göra någonting.
- Den kanske ... göra ... något nytt, fortsatte han, kanske ... hoppa studsmatta?

Han hade kommit på en lösning på hur han skulle kunna hjälpa fåglarna från tillståndet när man inte kan "göra någonting". De skulle få lära sig något nytt, att hoppa studsmatta.
Hade någon gett oss förmånen att få önska en sak idag så hade det blivit att få se Kalle träna sparven och trasten i att hoppa studsmatta!

Fåglar är något som fascinerar Kalle. Vi har en fågelbok där man kan trycka på en knapp och man får höra hur den fågeln låter. Speciellt fågel nr 5, gråhägern, är en favorit!


Tisdag 30 augusti 2011

Hemlig produktutveckling
Vi har fascinerats av alla Kalles olika Super Mario-byggen i lego.
Han bygger en eller flera varianter av figuren varje dag. Han har säkert byggt några hundra olika modeller.
Han brukar komma och visa sina nya figurer och sekunden efter har han kraschat dem och börjat på nästa.
Vi har funderat över hur han kan komma på så många olika varianter.
Oftast vill han vara ifred när han bygger, så det är svårt att få vara med i hela processen. Han bygger i hemlighet.
Idag visade han tre nya figurer och då såg vi hur han gjorde.
Han tittade på Super Mario-filmer med ganska dålig upplösning, sådär så att figurerna ser ut att vara gjorda av rutor. När figuren var i en position som han gillade så "frös" han filmen och fick en stillbild. 
Rutor = legobitar!
Kalle "översätter" alltså bilderna till lego, på fri hand.
Det gör ju att det finns oändligt många varianter att göra dem på ...
Tala om att ha utvecklat sitt legobyggande! :-)

Här är dagens tre legobyggen:


Måndag 29 augusti 2011

Göra i smyg
Alla barn har väl "hemlisar" för sina föräldrar? Eller....?

Igår kväll var Kalle inte alls sugen på att gå och lägga sig. Vi såg att det var ett legobygge han ville bli färdig med, men klockan var så mycket att han fick lägga det åt sidan för att fortsätta med det idag. När vi hade sagt godnatt så släckte vi lampan och gick ut ur rummet.
Efter en kort stund upptäckte vi att han hade stängt dörren till sitt rum.
Vi kikade in ...
Jodå, hans sänglampa var tänd. På en tiondels sekund släckte han lampan och la sig ner. Han måste ha varit på sin vakt ordentligt. Eftersom vi tar ur hörapparaterna när han ska sova så kan han inte ha hört att vi öppnade dörren, utan han såg säkert ljuset som kom in i rummet när vi öppnade rumsdörren.
Eftersom han har draperier för sängen så tog det ett par sekunder innan vi var framme vid sängen och kunde se honom. Han låg med slutna ögon och låtsades sova.
Vi låtsades som ingenting och gick ut ur rummet.
Den här proceduren upprepade sig kanske fem gånger innan han till sist faktiskt låg och sov när vi kom in i hans rum.

På morgonen när vi väckte honom förstod vi vad han hade gjort igår kväll.
Ur ett skåp på väggen alldeles intill hans säng, plockade han fram legofiguren som han inte hade hunnit göra färdig igår kväll. Den stora skillnaden från igår var att den nu var färdigbyggd!
Det var en av figurerna från det kända animerade spelet "Angry Birds" (eller Anggi Böög, som Kalle säger).
- Han gjorde den, sa han stolt.




Söndag 28 augusti 2011

Kalle-dubbel
- Åå, jag måste kissa, sa Kalle.
I sommarstugan är det inte alltid lika enkelt att gå till toaletten som det är hemma. Man måste gå ut och gå ungefär 10 meter över ett trädäck för att komma till mulltoan.
Kalle kände att det var dags att ta den korta promenaden.
Han gick ut till hallen, satte på sig skorna och öppnade ytterdörren. Då fick han se hindret.
Det regnade!
Nu började en rolig dialog som vi fick nöjet att lyssna på.
Kalle 1 och Kalle 2 pratade med varandra.
- Åå, nej ... det regnar, sa Kalle 1.
- Vad ... göra nu då? sa Kalle 2.
- Hmm ... kanske inte kissa, sa Kalle 1. 
- Kanske sen? sa Kalle 2.
- Han måste nu ... inte sen, sa Kalle 1.
- Jag har en idé ... hämta paraply, föreslog Kalle 2.
- Ja ... bra idé, sa Kalle 1.
- Ett gult paraply ... vilket fint, sa Kalle 2.
- Kommer inte regn, sa Kalle 1.
Ett bra samarbete med sig själv.
Man brukar ju säga att man får de bästa svaren när man pratar med sig själv!

Den här dialogen påminner om en bok som Kalle har, som heter just Kalle-dubbel.Det är en bilderbok som har varit en favorit tidigare.
Den handlar om ett djur med en kropp med två huvuden. Det ena huvudet har en hemlis för det andra och det blir en rolig händelse av det.
Den ena delen av djuret pratar om sin hemlis och den andra delen frågar och vill veta.
Så knasig bok, men Kalle gillar den!


Lördag 27 augusti 2011

Bio-intresse
Kalle kom med tidningen TV-guiden.
- Måste läsa den, sa han och kröp upp i knät med ett stort leende.
Han pekade på SF-kanalens programtablå  och vi började att läsa högt, program för program.

Kalle lyssnade med stor koncentration och stort intresse. När vi hade läst färdigt såg han lite bekymrad ut.
- Hmm, sa han, men … var är … Bilar 2?
Av allt virrvarr av TV-tablåer hade han lyckats se symbolen för SF-bio och klurat ut att det borde vara bio-filmer på den kanalen.
Så rätt han tänkte, men ett år eller två för tidigt.


Fredag 26 augusti 2011

Gissnings-lek
Att gissa - hur onödigt och ointressant som helst, enligt Kalle.
Antingen är det – eller så är det inte.
Hålla på att chansa – så onödigt!

Att kunna göra en uppskattning av något i olika situationer, är bra för att kunna avgöra om något kan fungera.
Till exempel om kvadratpengen (som Kalle säger om sedlar) kan räcka eller om kiwifrukterna som finns kvar kan räcka till hela familjen.
Att uppskatta eller ibland chansa kan vara att vara ”ute på hal is” och det är lite läskigt!

Vi har börjat träna Kalle i att gissa, genom att göra leken Buller, bulleri, bock.
I början så gjorde vi på hans rygg, som man ska.
- Bulleri, bulleri, bock, hur många horn står opp? frågade vi och trummade med våra händer på hans rygg. Kalle förstod inte alls vad vi förväntade oss av honom.
Vi förklarade att han skulle säga hur många fingrar det var på hans rygg.
Han började snurra runt för att se antalet fingrar. Det var ju omöjligt att vrida huvudet tillräckligt mycket. Uppfinningsrik, som han är, drog han med oss till en spegel för att kunna se.
Efter många försök ändrade vi taktik.
Vi gjorde en annan lek. Leken ändrades till ”Bulleri, bulleri, mage”!
Vi trummade på hans mage och han vek sig av skratt eftersom han är väldigt kittlig.
- Bulleri, bulleri, mage, hur många horn står opp? frågade vi.
När ramsan var slut var det lätt för honom att ”gissa”, för han såg antalet fingrar på magen.
Att trumma på magen med en skrattande, ålande Kalle har vi gjort i flera veckor nu.
Idag gav det resultat .
Han svarade ”två” utan att titta – och det var rätt!
Bravo! :-)


Torsdag 25 augusti 2011

Pronomen-problem
Kalle rusade in i köket. Han var väldigt uppriven. Pappa stod vid diskbänken.
- Hon dödar mig, hon dööödar mig, ropade Kalle. Han hade en handduk virad runt sin nyduschade kropp.
- Vem dödar dig, frågade pappa lugnt. Eftersom vi vet att Kalle ibland använder lite fel meningsbyggnad, så förstod han att det inte var så allvarligt som det lät.
- Hon ... mamma, svarade Kalle.
- Vad är det med mamma, undrade pappa.
- Mamma ... måste plåster ... kommer blod ... ben, sa Kalle och lyckades med få ord förmedla det han vill ha sagt.
Pappa förstod att det var viktigt för Kalle, så de hämtade plåsterlådan och gick upp till mamma i badrummet.
- Titta ... hon döödar mig (fritt översatt: hon döör), sa Kalle och pekade på mammas fot.
Själv tittade han inte, han blundade hårt. Han ville inte se.
Det som hade hänt var ett kliande myggbett på foten som hade börjat blöda i duschen. När blodet blandades med duschvattnet, såg det mycket ut, men i själva verket var det bara en liten prick.
Han hade på eget initiativ ordnat med ett plåster.

Plåster är inte så vanligt på Kalle, men idag hade han tummen omplåstrad när han kom hem från skolan.
Flera gånger försökte vi att fråga vad som hade hänt, men han ville inte prata om det.
Med lite tålamod, lite avläsning av kroppsspråk och intuition tror vi att vi vet vad som hände.
Han hade sin livs första träslöjdslektion idag. De hade börjat göra båtar. På bilder vi fick från skolan såg vi att han hade sågat och slipat på sitt trästycke, den blivande båten.
Av hans kroppsspråk och några få prepositioner och några pronomen så tror vi att sågen hade råkat komma uppifrån och landat/snuddat vid tummen.
Tur att plåster finns, som kan ta bort alla bekymmer!


Onsdag 24 augusti 2011

Omvänd lektion
Vilken underbar lektion vi hade idag! Kalle strålade av lycka.
Han undervisade mig! Ombytta roller.
Hela han hoppade upp och ner av glädje över att få undervisa sin mamma i konsten att fälla ner och upp en bakgavellyft (som det visst heter, har jag precis lärt mig!) på en lastbil.
Han förklarade genom att peka och visa. Han sa inte så mycket, antagligen för att han tyckte att det var så självklart. Det fanns ju instruktionsbilder, 7 olika varianter.
Någon timme tidigare hade pappa visat honom hur man gjorde. Han förstod på en gång.
Lätt som en plätt!


Vissa saker är enklare att lära och förstå än andra...
Man brukar säga att en blomma säger mer än tusen ord.
Detsamma gäller för en bild - den säger mer än tusen ord:

Tisdag 23 augusti 2011

Intresse = tålamod
- Han måste papper, sa Kalle ivrigt så fort han kom hem från fritids. Han hade inte ens tagit av sig skorna.
Han fick papper och penna och började snabbt att teckna. Vi trodde att han skulle fråga om ett ord som han saknade. När han helt koncentrerad hade ritat och ritat i en och en halv timme, insåg vi att han var inne i någon typ av berättelse.
- Vad gör du? frågade vi.
- Eemm ... eee ... mmm ... jag vet inte, svarade han med sitt "jag-förstår-inte-frågan"-tonfall.

3 vanliga vita A4-papper fyllde han med ett 50-tal olika figurer och former. Han var helt inne i sin produktion.
Alla 50 figurerna klipptes ut.
Nu började själva teatern.
Ett papper var kulissen som allt utspelade sig på. De 50 figurerna gick, hoppade, lekte, busade, skrattade och pratade. 
Kalle ställde figurerna i ett läge - tog ett kort med kameran - flyttade figurerna en aning - tog ett kort.
Om och om igen. 
125 bilder blev det och en historia som vi tyvärr inte förstod allt av, men Kalle var nöjd med den.

Hela kvällen höll han på med sin historia. När det var dags att sova hängde han med axlarna - han kunde ha fortsatt hela natten. 4 timmar blev det idag. Vi får se om intresset är kvar imorgon 
Det säger en hel del om hur viktigt det är att intresset finns!


Fotograf: Kalle


Måndag 22 augusti 2011

artikel i Dagens Kallehanda:

EXTRA PRESSMEDDELANDE EXTRA PRESSMEDDELANDE EXTRA
Klockan 05.13 på måndagmorgonen vandrade Kalle in i sina föräldrars sovrum. Han gick fram till sin mamma som sov djupt. Han stannande med sitt ansikte 10 centimeter från hennes.
- Han har ingen tanden borta, sa han högt och tydligt så att mamma säkert skulle vakna.
Uttalandet fick önskad effekt - hon vaknade på en gång.
Kalle kröp upp i sängen och la sig bredvid sin mamma för att sova de sista timmarna.
- Var ÄR tanden? undrade Kalle.
- Du kanske har svalt tanden, den kanske har åkt till magen, svarade mamma.
- Hon är galen, svarade Kalle, vände sig om och somnade.

Tanden är alltså ute - och vi hittade den i sängen.
Vi trodde att Kalle skulle lägga den under kudden på en gång, men han förklarade för oss att det måste vara mörkt när man lägger den under kudden.
Det var en mycket nöjd kille som la sig att sova ikväll. Mitt under kudden la han sin tappade tand.
- Kommer kvadratpeng, sa han och somnade med ett leende.

Ungefär som i Hasse Alfredssons sång "Ska vi byta grejer?"
" ... jag byter en rostig skruv mot en cykelpump ... ".
Kalle och vi bytte " ... en gammal tand mot en tjugolapp ... ". 

Söndag 21 augusti 2011

Den sitter fast!
Vid frukost gjorde Kalle den lite besvärliga upptäckten. Han hade en lös tand.
Det var länge sen han tappade en tand, men nu kunde man ana att tand 8:3, alltså tredje tanden åt höger nertill var pyttelite lös. Kalle vickade lite på den, men fortsatte att äta sin frukost.

Ju mer lös tanden blev, desto mer "ur funktion" blev det att försöka äta!

När det var dags för lunch hade Kalle vickat och dragit MYCKET på tanden. Nu hade halva tanden släppt från tandköttet och det kändes säkert obehagligt att äta. För honom var det i alla fall så obehagligt att han hoppade över lunchen. Han provade att äta en halv kubikcentimeter och sög ett tag på en köttbulle. Inte bekvämt!
Han fick ett vanligt Mariekex. Nja, det fick också vara.

Vid mellanmål försökte vi med alla möjliga "mutor", men han ville inte äta.
Den lösa tanden tog över matbehovet helt och hållet.
Nu hade hela dagen gått och det enda Kalle hade ätit var frukost!
Dessutom är hans frukostar inte de mest mättande.
2 rostmackor, lite Cheerios-flingor och 1 glas mjölk. Varje morgon!

Vid halv sju-tiden på kvällen skulle vi äta kvällsmat. Nu hängde tanden på en lös, några millimeter tjock tandköttsbit. Hur hårt Kalle än försökte så vägrade den att släppa.
- Den sitter fast, sa han uppgivet.
Vi frågade Kalle vad han skulle kunna tänka sig att äta - om han kunde äta.
- Pannkakor, svarade han snabbt - han var väl jättehungrig.
När pannkakorna var gjorda så märktes det att det var en hungrig pojke, som struntade i tanden som var lös.
Pannkakorna slank ner lika snabbt som om det varit en skål med popcorn och utan lös tand.
Han var riktigt hungrig!

När han la sig satt tanden fortfarande fast, men det var inte mycket kvar.
- Den sitter fast! konstaterade han och hade nog gett upp.
- Hmmm, den lös ... emmm ... den ut ... sen kommer pengar, sa han plötsligt och sken upp.
Tandfen är beredd!

Här är Kalle 6,5 år och har just tappat (läs "dragit ut") sin första tand.
Vi var på teckenspråksläger i Västanvik utanför Leksand.
Vi visste inte att Kalle hade en lös tand, förrän vi såg hur han tog tag i en framtand, ryckte till och tanden följde med!
Han tittade en stund på tanden - och sen kastade han iväg den på golvet.
Det var ju bara skräp, inget att ha!


Lördag 20 augusti 2011

Fel upphovsman
Det är väldigt sällan som Kalle sjunger. Att sjunga gör man ofta tillsammans och det är ju inte riktigt hans grej.
Han kan många sånger, speciellt barnsånger, men sjunger dem inte.
Någon gång ibland har vi hört honom sjunga när han har varit ensam, men det händer sällan.

Han var uppe på sitt rum. Han skrattade och var glad.
Plötsligt hör vi en mycket känd melodislinga:

Det var Ödessymfonin, Beethovens femte symfoni. Han nynnade på de 8 tonerna om och om igen.
- Na - na - na - naaa, na - na -na - naaa, nynnade han och så skrattade han helt ohejdat.

Efter en stund kom han ner och gjorde rörelser i luften som om han spelade "luftpiano" och nynnade samma melodislinga. Det ville han lära sig på piano.
Vi var två som visade honom den ganska enkla melodislingan. En visade och pekade för höger hand och den andra visade för vänster hand. Kalle tyckte det var svårt.
Istället slog han ner händerna tre gånger på ett ställe och till det fjärde nerslaget flyttade han händerna lite åt vänster. Om man har lite fantasi och inte är så petig med tonerna så lät det som Ödessymfonin.  

Lite senare satte vi på musiken så Kalle fick höra hela stycket. Vi förklarade för honom att musiken heter Ödessymfonin och att den som har gjort musiken heter Beethoven.
Kalle tittade fundersamt på oss fram och tillbaka.
- Hon bara skojar ... eemm .. inte Beethoven ... den är Mr Bean! upplyste Kalle oss.

Han hade hittat ett roligt klipp på YouTube med tecknade Mr Bean som skulle lära sig att spela piano. Det var just det klippet Kalle hade tittat på när han nynnade melodislingan på sitt rum.
Det är klart att det var Mr Beans musik, inte Beethovens! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=z0Vy5sSGz90&feature=related


Fredag 19 augusti 2011

Att fråga med bilder
Tänk dig att du vill få hjälp med ett ord, som du saknar. Du vill veta vad namnet är på en sak.
Hur gör du om du om ditt språk inte räcker till för att förklara vad du tänker på?
Det finns många olika sätt att göra det på - eller så låter man helt enkelt bli att fråga.

Kalle ber om ett papper och en penna.
- Kom, jag visa dig, säger han och börjar att teckna på sitt papper.
Med snabba streck gör han en rund form med lite mönster på.
- Det är jorden, säger han och gör en pil mot bilden.
Pilen betyder att han vill skriva ordet och vill ha hjälp med bokstäverna.
Vi bokstaverar J + O + R + D + E + N.
Kalle skriver.

Han ritar ytterligare en cirkel och gör en pil bredvid.
- Den är månen ... skriva, säger han.
Vi bokstaverar M + Å + N + E + N.
Kalle skriver.

Han gör en tredje figur.
- Den är? frågar han.
- Kanske en planet, säger vi.
- Neej ... den är? svarar Kalle.
- En stjärna? säger vi.
Neej ... den ramlar, säger Kalle, jorden, månen rädda ... gör så, säger Kalle och visar hur figuren åker neråt.
- Det kanske är stjärnfall, säger vi och håller tummarna för att vi har förstått honom rätt.
Jaaaa, svarar Kalle, den är rätt - stjärnfall ... skriva.
Vi bokstaverar S + T + J + Ä + R + N + F + A + L + L.
Kalle skriver. Han är nöjd.
Stjärnfall var uttrycket han ville få ordet på. Han hade lyckats få oss att förstå och förmedla det till honom.

På slutet ritade han dit en planet, men den var inte intressant.
Han ville inte få namnet på den. Det räckte med ett frågetecken. :-)

En komplicerad fråga - med ett lyckligt slut!

Torsdag 18 augusti 2011

Kovändning
Och vi som trodde att vi kände Kalle ....
Här kan man verkligen prata om kovändning. Både i språklig och bildlig mening.
I språklig mening eftersom det verkligen är en oväntad och plötslig förändring.
I bildlig mening eftersom det är precis det som korna ger oss - mjölk - det handlar om.

En kort stund efter att Kalle har gått och lagt sig kom han till köket och sa att han var törstig.
Han ville väldigt gärna ha ett glas mjölk.
Vi öppnade kylskåpet och där fanns, av olika anledningar, både Arlas mellanmjölk och Klöver mellanmjölk.
Eftersom vi sen 3 mars vet att Kalle har en väldigt stark uppfattning om vilken mjölk som går att dricka och inte går att dricka, blev vi väldigt förvånade när han pekade på Klöver mellanmjölk. 
Jo, den ville han ha och inte hans vanliga favorit.
Och vi som var så säkra på att vi visste vilken mjölk Kalle ville ha.
Man ska aldrig ta något för givet, allt kan förändras snabbt!


Onsdag 17 augusti 2011

Öron eller tänder?
Idag var Kalle till audiologen för att göra den årliga hörselmätningen.
Innan själva hörselmätningen tittade audiologen in i öronen för att se hur det såg ut. Det var väldigt mycket vax, som måste bort innan hörselmätningen.
En läkare kom och satte in ett instrument liknanade en tratt i örat. Hon hade en stark lampa och en lång tunn bomullstops. Hon började att försöka rensa.
Kalle har negativa minnen från ett annat tillfälle, så han var väldigt spänd. Det syntes att han kämpade mot tårarna. De hemska tårarna som han blir så rädd för när de kommer. Tårar är ett konstigt påhitt.
Hela hans kropp stretade emot. Han ville verkligen inte.
När hälften av vaxet var borta avbröts försöken att ta bort resten. Risken att skada innerörat var stor, eftersom han inte satt stilla och det var svårt att hålla fast honom.
Kalle pustade ut.

Han fick sätta sig i stolen där hörselmätningen skulle göras. Han fick ett par hörlurar och en båt i trä med gubbar som skulle plockas ut ur båten så fort han hörde ett pip.
Kalle var okoncentrerad. Rensningen av vax hade tagit på orken. Hörselmätningen gick inte så bra, så audiologen sa till att Kalle kunde ta av hörlurarna.
Kalle måste ha funderat lite på hur han skulle ta sig ur den jobbiga situationen. Han ville verkligen inte vara där.
- Inte doktor ... inte öron ... kanske tandläkare?! sa Kalle i hopp om att få byta typ av behandling.
En kreativ lösning på problemet!

Det blev avslag på hans önskemål om tandläkare.
Istället gjordes hörselmätningen färdig.


Tisdag 16 augusti 2011

De sociala hälsningsfraserna
- Godmorgon!
- Hej!
- Vi ses imorgon!
- Hej då!
- Godnatt!

Seden att hälsa på varandra på ett eller annat sätt gör man för att visa att man har vänliga avsikter, enligt Åke Daun. Han är professor emeritus i etnologi och har studerat fenomenet att hälsa. Han berättar att svenskar är kända utomlands för att inte hälsa, vi säger knappt hej i hissen eller på bussen.

Vi har i flera år försökt att få Kalle att svara på en hälsningsfras som "hej" eller "godmorgon".
Nu när fritids/skolan har börjat igen, kan vi fortsätta att träna på hälsningsfraserna på ett naturligt sätt.
Många vuxna i skolan har varit med i våra försök.
- Godmorgon, har personal på skolan tappert hälsat Kalle med varenda morgon hela läsåret.
Tappert, eftersom responsen har varit ett lite frånvarande "Jaaa" (på inandning), om han har reagerat alls.
Att hälsa på varandra varje gång man ses blir ju lite tjatigt, verkar han tycka.
Det kan väl räcka med en gång, så är det gjort - eller?!

Man får inte ge upp! Helt plötsligt kommer det!
Vi tänker på en händelse för ett par år sen.
Vi var hos bekanta i deras sommarstuga, alldeles vid en sjö.
Kalle och pappa skulle få låna deras eka och ro en liten stund.
Kalle hade fått en flytväst och satt sig tillrätta i båtens akter. Resten av familjen var kvar på bryggan.
Lite senare skulle vi bli bjudna på middag.
- Vi ses imorgon, ropade Kalle högt och tydligt och vinkade till oss på stranden. :-)

Måndag 15 augusti 2011

Språk-medveten
Kalle har börjat bli medveten om att man kan prata på olika språk.
När han tittar på klipp på YouTube om hur man bygger olika legosaker, så är de ofta på engelska.
- Han pratar engelska, säger han alltid så fort något låter annorlunda eller om han inte förstår.
Det kan vara:
- en mening på svenska som innehåller ord som är svåra.
- en dialekt som är svår att förstå.
- någon som pratar på något annat språk.
- någon som pratar engelska.
Engelska har alltså blivit ett stort begrepp för honom.

- Kalle, kan du prata engelska? frågade vi.
- Jaaa (på inandning), svarade Kalle.
- Vad kan du säga? frågade vi igen.
Kalle funderade länge, länge.
- Come on ... nooow! sa han och la armarna i kors, expert som han var.
Vilket ordval!!

De flesta lego-filmerna med Super Mario är på engelska.
Han bygger nya Super Mario nästan varje dag.
Här är de senaste:
Den här byggde han i förrgår.  

Den här lite mindre gjorde han igår.

Det här var dagens Super Mario.

Som omväxling blev det en streckgubbe på whiteboarden.
Naturligtvis var valet av motiv enkelt! :-)

När han hade ritat färdigt tittade han på sin gubbe.
- Han är .... Mario ... på engelska, sa han sen.

Söndag 14 augusti 2011

Mat-test
Att lägga upp mat på Kalles tallrik är något som kräver precision.
Han är mycket, MYCKET noga med att de olika sakerna på tallriken absolut inte nuddar vid varandra.
De får - numera - ligga på samma tallrik, men med ett mellanrum.
Vi har de sista månaderna varit lite "provocerande" och lagt på maten lite slarvigt. Potatisen och köttbullarna har hamnat så att de har snuddat vid varandra.
Kalle har sett väldigt missnöjd ut och sen snabbt delat på dem så att det har blivit ett mellanrum. Han har blivit så van vid att vi testar honom att han nästan förväntar sig att vi ska lägga maten "fel".

Idag till lunch blev det lite snabblagade matrester. Vi kokade makaroner. Till det hade vi strimlat kebebkött, som Kalle faktiskt äter.
En tanke slog oss. Skulle vi testa?
Var det någon idé att prova att blanda makaronerna och det strimlade kebabköttet?
Skulle han äta av det? 
Antingen skulle han ...
 - vägra att äta helt och hållet
eller
- ta av maten och dela upp den på sin tallrik!
Alternativet "ta av maten och äta som den var" fanns inte!

Kalle kom till bordet och upptäckte tallriken med makaroner och kött blandat.
Utan att tveka la han upp ett par skedar av den blandade maten på sin tallrik och sorterade snabbt makaronerna och köttet.
Inga problem!



Lördag 13 augusti 2011

Invasion
BzzzZZZZzzzz ...
Ett lätt vinddrag känns i ansiktet.
BzzzZZZZzzzz ...
En hand slår ut i luften.
BzzzZZZZzzzz ...
Irritation! Flugor, massor av flugor!
Flugorna måste ha bestämt sig för att fira semester i vårt hus. De är överallt och hur många som helst. Vi har aldrig haft så många på samma gång förut, men det är verkligen irriterande. Speciellt när vi ska sova.
Vi funderar på om man kan ta ut en entréavgift per fluga. Vi skulle bli stenrika!

Efter frukost bestämde Maja sig för att minska antalet flugor i köket.
Hon tog flugsmällan och startade sitt uppdrag. Det gick riktigt bra. Hon smällde dem en efter en.
Kalle följde efter henne och tog de tillplattade svarta små "monstren".
Eftersom Maja höll räkning på antalet så vet vi att 35 flugor fick åka sin sista åktur mellan Kalles tumme och pekfinger till kompostpåsen!
- Heeej dååå, sa Kalle varje gång han släppte greppet och lät den platta flugan glida ner i påsen.

När Maja släppte flugsmällan, var Kalle snabb att ta den. Han startade jakten.
Att hitta dem var lätt. Att lyfta flugsmällan och slå till var också lätt.
Att göra nerslaget flugan - det var desto svårare. Kalle gjorde några försök och fick varje gång se sig besegrad. Den lilla svarta lyfte snabbt och flög sin väg.
- Han kan inte ... den flugan (eller hngugang, som han uttalar det) .. vingar ... så fort, sa han samtidigt som han tecknade ordet "fort" genom att lägga båda händernas pekfingrar i kors och föra dem snabbt ut åt sidorna.
Jo, nog vingar flugorna fort - alldeles för fort!

Luftballongen är, precis som flugan, uppe i luften - men man kan inte säga att den vingar!
Den här luftballongen svävade förbi vårt hus, på nära håll idag.

Fredag 12 augusti 2011

Nytt läge
Ja, så har det långa sköna sommarlovet tagit slut.
Arbete och skola/fritids startar och allt blir som vanligt igen.
Om en vecka börjar Kalle i tredje klass. Stora killen!

För Kalle är det väldigt stora förändringar när det gäller fritids, eftersom fritids har bytt uppdragsgivare.
Det stora för Kalle är att fritids ligger i helt nya lokaler och all personal är utbytt. Ganska stora förändringar med andra ord. Ingenting är som han är van vid.
Vi har känt att det var viktigt att förbereda honom noga på att det var dags att börja igen.
Vi limmade in en bild på skolan i hans väggalmanacka för en vecka sen. Varje kväll när han har gjort ett kryss i almanackan har vi tittat på skolbilden och pratat om det.
Vi har berättat att fritids har flyttat, att de vanliga fröknarna inte finns kvar och att alla möbler och leksaker är nya.
För enkelhets skull har vi sagt skolan om både fritids och skolan. Kalle har nickat gillande, han ville gå till skolan.

Igår var det dags för den allra första dagen. Han var lätt att väcka. Det var lite spännande. Spännande för honom. Men också spännande för oss att se hur det skulle gå med alla förändringar.
- Kalle, nu är det dags att gå till skolan, sa vi när vi var på väg.
- Wooaauuww, sa Kalle och såg så nöjd ut.

Vi kom fram till fritids nya lokaler. Lokalerna ligger kanske 50 meter från de gamla lokalerna. Kalle visade ingen förvåning eller missnöje. Han gick in, tittade sig omkring, "scannade av" rummen och hittade snabbt legolådan. Han har nog en inbyggd radar som känner av lego på långt avstånd. :-)
Legolådan var mycket viktigare än hans nya fröknar, som försökte få kontakt!

Igår och idag har han alltså varit på sitt nya fritids, med nya fröknar i nya lokaler, nya möbler och nya leksaker.
Vi är helt förundrade över hur lätt det har gått. Vi som hade bävat en hel del för hur det skulle gå.
Vad onödigt!

Ikväll ville vi veta vad han tänkte om alla förändringar han varit med om under två dagar.
- Kalle, hur har det varit i skolan? frågade vi.
- Han sa ... han gillar skolan ... han sa förut! sa Kalle och tittade lite irriterat på oss.
Hur tjatiga kan föräldrar vara egentligen!

Kalle har läst väldigt mycket Kalle Anka-tidningar på fritids, de här två dagarna. De här fina Kalle Anka- och Musse Pigg-figurerna i lego byggde han efter att han kom hem från fritids idag.

Torsdag 11 augusti 2011

Adress-inlärning
Att kunna komma ihåg saker är en förutsättning för att kunna lära sig nya saker. Kommer vi inte ihåg dem så har vi inte någon nytta av en ny lärdom.

Den här sommaren har vi tränat, tränat, tränat - och tränat Kalle vilken hans adres är, vilken gata han bor på.
Det skulle vara en trygghet att veta att Kalle kan sitt namn och sin adress.
- Kalle, det här är Kalles hus ... här är Kalles gata ... gatan heter  Villagatan 26, har vi sagt och samtidigt har vi tecknat det. Tecknen blir villa+gata+2+6.
- Jaaa, har Kalle sagt (på inandning).
Vi har bett honom att säga adressen och det har han gjort.
Eftersom ordet "villa" och ordet "hus" tecknas lika på teckenspråk, men man avläser skillnaden på orden på munnen, så har han några gånger sagt "Husgatan" istället för "Villagatan". Numret 26 har varit svårt att minnas.

Med jämna mellanrum har vi bett honom att säga vad gatan heter. Varje gång har han svarat "jag vet inte" med "jag-förstår-inte-frågan"-tonfallet. Då har vi berättat att adressen är Villagatan 26. Han har upprepat och 10 minuter senare har han glömt det.
Kanske är det för abstrakt att en gata har ett namn?

Idag ställde vi frågan, som han har fått så många gånger förut.
- Kalle, vad heter Kalles gata med Kalles hus? frågade vi.
- Eemmm ... mmm ... jag ... Villagatan, sa han helt korrekt.
Yes, han kom ihåg det!
Nu gäller det bara att hålla kvar det i minnet och att träna in vilket nummer det är.
Ett litet steg i taget...

Kalles villagata sett genom en såpbubbla!


Onsdag 10 augusti 2011

Hår-jakt
Vi har nog alla varit med om det. Det känns nästan inte alls, men det är sååå irriterande.
Vem det kommer från kan vara svårt att avgöra,men en snabbanalys kan göras utifrån färgen. Oftast är det i någon brun kulör. Ibland mer ljusgul och ibland mer åt det svarta hållet.
Känns nästan inte - irriterande - oftast brun??
Jo, ett hårstrå, som har lossnat från sin ägare och guppar omkring i poolen. Plötsligt börjar det att slingra sig runt fingrarna och sitter fast som om det vore fastklistrat.

Många personer med autism är väldigt känsliga för beröring av olika slag. En del upplever en vänlig klapp på armen eller kinden som väldigt obehaglig. Det kan nästan göra ont.
Som tur är har Kalle inte problem med beröring, men han har nog en mycket mer utvecklad känsel än vi andra i familjen.

Kalle och pappa var i vårt utebad. Vi andra i familjen hade precis också badat. Eftersom det är varmt i vattnet så är det lite mysigt att bada även om det är kyligt i luften.
Kalle fick ett hårstrå som slingrade sig runt fingrarna och bad om hjälp att ta bort det. Det är ju lite av en utmaning att få bort ett blött hårstrå från en blöt hand med en annan blöt hand, men med gemensamma krafter gick det.
Efter en kort stund var det dags för Kalle att be om hjälp igen - ännu ett hårstrå. Samma procedur, med lyckat resultat!
Efter kanske 10 hårstrån började pappa tycka att det var märkligt. Han började själv att aktivt försöka att hitta hårstrån genom att dra med handen vid vattenytan och försöka att känna efter. Inte ett enda!
Däremot fortsatte Kalle att hitta nya hårstrån ...

Kan det vara så att även om Kalle gillar beröring, så har han en mer känslig hud än vi andra? 

En mysig stund av beröring direkt mot huden. 
Hur upplever Kalle marsvinens hårstrån mot sin hud?
Nöjd är han i alla fall.

Handtorken på kundtoaletten på IKEA var rolig.
Blåsig beröring!
Kalle stannade länge, länge ...

Tisdag 9 augusti 2011

Lego-lek
Kalle kan sitta i timmar och plocka med sina lego-figurer. Oftast sitter han på mattan i sitt rum. Han vill absolut inte bli störd och helst inte ha sällskap i samma rum. Han vill kunna gå in i leken utan yttre störningar. För oss som helst vill ha sällskap i olika situationer kan det vara svårt att inse att han faktiskt föredrar leken i ensamhet. 

Han kan ha en eller flera figurer som han lägger ner på golvet framför sig. Med små ryckiga rörelser släpper han dem i en-två sekunder och lyfter upp sina händer till huvudet. När sekunderna har gått flyttar han figuren en liten bit och släpper igen. Det ser ut som om han tänker sig att han gör en film.
Ibland lägger han ner figuren på golvet och sakta går han ner mot figuren med huvudet så att figuren kommer in i "närbild", väldigt nära hans ansikte.
Ibland kan han byta ut delar, till exempel fötterna.  Sen lägger han ner figuren och släpper den med händerna i någon sekund. När det är gjort byter han till ett annat par fötter, lägger ner och släpper. Vi gissar att han"ser" att figuren är ute och går.

Idag kom han till vår förvåning ner till vardagsrummet med 4 olika, små Mario-figurer. Vi satt i soffan och tittade på en film. Han satte sig 2 meter från oss och började med sin helt egna lego-lek. I mer än en timme satt han och lekte, helt inne i sitt. Tittar man noga på vad han gör med figuren, så ser man att han byter fötter. Varannan gång är det fötter som går och varannan gång står de stilla.

Måndag 8 augusti 2011

Språk-strategi
En språkstörning kan innebära så mycket.
I en del situationer märks den inte alls. I andra kan den vara mer besvärlig.
Den syns inte utanpå. Det kan göra att det lätt blir missförstånd vid möten med nya människor.
Det vanliga är att den som pratar också har förstått hur ett språk används, men så är det inte alltid. I mötet med en person med en språkstörning så är det en rejäl utmaning för personen utan språkstörning att se till att dialogen blir rätt tolkad. Det är inte så självklart att språket når fram. Ofta tar man för givet att den som ser ut att förstå, också har förstått.

Kalle tycker att språkets struktur är svår att förstå. Det kan till ett exempel vara ett verb som böjs och en hel mening blir svår att förstå. Tidsord, som igår, idag eller imorgon, är väldigt abstrakta. För att inte ta alla olika pronomen. Pappa kan bli "hon" och mamma "han", men vi förstår vad han menar.

Kalle har utvecklat en egen strategi för att "klara" sig när han inte är säker på en fråga eller ett påstående.
Han har två uttryck som han ofta använder. För oss är de uttrycken en signal att han egentligen inte svarar på frågan utan svarar så, för att han inte riktigt förstår frågan. Han använder ett speciellt tonfall, som är typiskt för hans "jag-förstår-inte-frågan-svar". De gånger han använder ett annat tonfall när han använder uttrycken, då vet vi att han vet vad vi pratar om.
Uttrycken, eller orden, är:
- jag vet inte
- inge´
Vi har kollat på pianot vilka toner han  säger orden med. De låter som en liten kort melodislinga.
Jag vet inte = Jag (helton F), vet (helton D), in- (halvton D) -te (halvton D).
Inge´= Ing- (helton F) -e (helton D).

Vad gör du?  - Inge´!
Vill du följa med?  -Jag vet inte!
Vad heter du?  -Inge´!
Ska vi bada?  -Jag vet inte!
Det är inte svåra frågor, för den som kan språket!
Den stora utmaningen är att ställa frågan eller säga påståendet på ett annat sätt, med andra ord och en annan grammatik. Till slut blir man lite av en trollkonstnär när det gäller att säga en sak på många olika sätt.

Ikväll spelade vi ett legospel, Robot Champ, med Kalle.
- Ska vi spela robotspelet, frågade vi Kalle när han kom med kartongen.
- Jag vet inte, sa han med "jag-förstår-inte-frågan"-tonfallet.
- Här är lego robotar ... här är tärningen ... ett spel ... ska mamma, pappa och Kalle göra? förtydligade vi så att Kalle skulle förstå. Inte den bästa svenskan, men fullt begripligt för Kalle.
- Jaaa, sa Kalle och blev ivrig att få börja spela.
Gissa vem som vann. Kalle såklart!


Söndag 7 augusti 2011

Spotta ut
För något halvår sen lärde sig Kalle att tugga tuggummi. För honom var det en stor händelse, eftersom han länge hade önskat sig att kunna blåsa tuggummibubblor. Han är inte riktigt framme vid att få till riktiga tuggummibubblor, men han har lärt sig steg 1 - att ha tuggummit i sin mun.

Idag hade han ett tuggummi, som han kände sig färdig med.
- Han vill inte ... aaa, sa han och visade tuggummit.
Han ville alltså veta var han kunde lägga sitt tuggummi.
- Du kan spotta ut det i papperskorgen, sa vi.
Kalle stannade upp och lyssnade in, vad vi hade sagt. Han tittade på oss med lite rynkad panna. Menade vi verkligen det vi hade sagt?
Jo, det gjorde vi nog, bestämde han sig för, efter kanske 30 sekunders funderande.
- Hon är galen, sa han och tog ut tuggummit ur munnen och la det i sin hand.
Sen spottade han i papperskorgen.
Som avslutning la han ner tuggummit i papperskorgen.
Han gjorde vad vi hade sagt till honom, även om vi hade tänkt på ett annat sätt! :-)


Lördag 6 augusti 2011

Hund-språk
Kalle har börjat att visa intresse för djur, det senaste halvåret. Han har på eget initiativ börjat att klappa våra 2 marsvin, Tingeling och Toulouse.
Hund-"kusinen" Tindra tycker han också om att klappa.

Vi försöker lära Kalle att när man möter en främmande hund, måste man alltid fråga om man får klappa innan man går fram till hunden. Alla hundar uppskattar inte en klapp eller två av Kalle.

Idag, när vi gick förbi mataffären, såg Kalle en liten vit lurvig hund som satt kopplad. Antagligen var matte eller husse inne i affären.
- Ååå, en hund, sa Kalle som han brukar göra så fort han ser en hund.
- Han ... Kalle ... klappa? frågade Kalle.
- Voff, sa hunden.
På en sekund böjde sig Kalle fram och klappade hunden med en klapp över ryggen innan han reste sig och fortsatte att gå.
Allt gick så fort så vi hade inte ens hunnit svara att man måste fråga ägaren först om man fick klappa.

- Kalle man måste alltid fråga den som äger hunden om man får klappa innan man klappar, försökte vi förklara för Kalle. Kanske tycker han att det räcker med att man har frågat en gång, även om det var en annan hund i ett annat sammanhang. Ska det verkligen vara så noga? Hund som hund?!

Vi fortsatte att gå under tystnad.
- Hunden sa voff, sa Kalle, han får klappa.
Menade han att han förstår hundspråk och att "voff" betyder "ja"?
Kanske! :-)

Kalle och hund-"kusinen" Tindra är kompisar!


Fredag 5 augusti 2011

Lilla julafton
Idag var det dags - Sverigepremiär av filmen Bilar 2.
Kalle har väntat, längtat, pratat om, fantiserat, tittat på trailers, köpt legoaskar med Blixten, Bärgarn och Mack, lärt sig orden "Bilar 2" på 5 språk (svenska, engelska, teckenspråk, tyska och estländska) - och längtat ännu mer. I drygt ett halvår har han haft 5 augusti markerat i sin almanacka, den STORA dagen.
Tidräkningen har bara gällt fram till och med idag!

Reklam för Bilar 2, på estländska.

Promenaden till biografen var den snabbaste vår familj någonsin har gjort. Vi hade nästan problem med att hinna med Kalle, som hade lite bråttom. Det var ju stora saker på gång...
När vi kom fram till biografen var dessutom Blixten McQueen på plats. Han stod utanför biografen och väntade på alla biobesökare.
Det var stort!

Kalle levde sig in i filmen. Han är den typen av biobesökare som lever sig in i det som händer på duken. Han är med i händelserna. Flera gånger var det så spännande att han hade svårt att sitta stilla. På ett ställe i filmen var det så spännande att Kalle var tvungen att ställa sig upp.
- Phheeewww, sa han sen högt när han förstod att Bärgarn skulle klara sig. Det var riktigt spännande.

- Vad tyckte du om filmen? frågade vi honom när vi gick ut ur biografen.
En sån där helt omöjlig fråga att besvara. Kan en fråga vara mer abstrakt än så?
- Jag vet inte, svarade Kalle.
- Var den ganska bra eller ganska dålig? förtydligade vi.
- Den var ... GANSKA, svarade Kalle.

Hemma avslutade vi dagen med att festa på Blixten McQueen-isglasspinnar. Kalle var väldigt intresserad av kartongen - men av glassarna räckte det med en halv.

Torsdag 4 augusti 2011

Oanade möjligheter
Målmedvetna steg in till vänster bakom den svarta väggen. Guldtian låg säkert i den hårt knutna handen. Han visste att det var vår sista guldtia. Den, guldtian alltså, var en förutsättning för att den skulle starta. Flygplanssimulatorn i spelrummet, alltså!

Kalle hade blivit lovad att få prova flygspelet en sista gång. Han hade fått spela en gång igår och det hade han pratat om flera gånger. Han hade lyckats förklara för oss att han gärna ville få prova en gång till.

Han satte sig försiktigt tillrätta i den hårda stolen. Tian åkte in i myntinkastet. Maskinen började att ge ifrån sig nya ljud och ett flygplan kom fram. Kalle greppade både styrspaken framför sig och gasreglaget till vänster om sig. Han började att manövrera flygplanet som direkt reagerade. Han var alldeles uppslukad av det som hände på skärmen. Efter 2 minuter var allt över. "Game over" stod det över hela skärmen. Det roliga var slut.

Han tittade sig omkring i lokalen. Där var några barn till som spelade eller tittade på andra som spelade.
- Wow ... det är TOPPEN, utbrast Kalle plötsligt efter en sensationell upptäckt.
Han hade sett en pojke gå fram till en fyrkantig metallåda på väggen. Pojken hade lagt in en femtiolapp i metallådan och ut kom guldtior. Kalle kopplade direkt hur det hade gått till. Vilka möjligheter!
- Det är TOPPEN, sa han igen.
Han förklarade för oss att om man hade en kvadratpeng så kom det ut runda pengar. Toppen! Han var väldigt sugen att få "trolla" kvadratpengar till runda pengar.
Han fick en hundralapp som han la in i metallådan och ut kom 10 st guldtior som han snabbt skrapade ihop. Det var verkligen toppen!


Efter ett spel var han nöjd och bad inte om att få spela mer. 
Apropå det så väger nio guldtior i plånboken ganska mycket mer än en hundralapp! :-)

Onsdag 3 augusti 2011

Förtäckt fråga
Efter att ha utforskat familjens bostad för dagen – ett av de stora kryssningsfartygen på Östersjön – så hade vi satt oss ner en stund.

Vi hade varit på Sun Deck och lyssnat på trubaduren som sjöng covers. Vi hade sett hur landremsan blev mindre och mindre och till slut försvann helt och hållet. Kvar var himmel som mötte vatten. Solens strålar glittrade i det stilla vattnet.

Alldeles intill Sun Deck fanns en sauna med bubbelpool. Dit gick vi in och bara tittade hur det såg ut.
Vi fortsatte till butikerna som sålde taxfree och tittade runt. Många olika saker med Blixten McQueen fångade Kalles uppmärksamhet.
Vi åt mat i bufferestaurangen. Skål efter skål med olika delikatesser fint upplagda. Kalle hittade både strips, pannkakor och köttbullar. Perfekt!

Där satt vi alltså efter att ha utforskat färdigt. Med den fina utsikten i blickfånget satt vi och småpratade om allt möjligt. Som vanligt, så deltog inte Kalle i småpratet alls.
Plötsligt höjde han sin stämma.
- Du …hallå, sa han.
Eftersom det är så sällan han bryter en diskussion, så vände vi oss alla mot honom för att hjälpas åt att tolka vad han ville säga. Vi vet också att det brukar vara väl genomtänkt det han kommer att säga. Alla i familjen vet det undermedvetet, så vi stannade alla upp, för att lyssna vad han hade på hjärtat.
 Du … pappa … har du sett dina … badbyxor? sa Kalle riktat till pappa.

Länge, länge måste han ha funderat på hur han skulle kunna berätta för oss att han gärna skulle vilja gå till bastun och bubbelpoolen. För honom var det nog ett tydligt sätt att fråga. För oss andra blev det mer roligt. Det är besvärligt med det talade språket, att klura ut egna meningar som är tydliga och har rätt innebörd.
Vi får försöka utveckla tankeöverföring istället!

Tyvärr blev det inget bubbelbad, men lyckan var stor när han hittade ett McDonalds när vi var iland.
Dessutom gjorde den "ryska gumman" tummen upp, tillsammans med honom.
Dubbel lycka! :-)


Tisdag 2 augusti 2011

Att förstå kråksången
Hela familjen var ute och gick. Målet var tågstationen.
Eftersom Kalle verkligen gillar atmosfären vid en tågstation och för den delen allt som har med tåg att göra, så var han ganska uppsluppen. Han var förväntansfull.
Framför oss gick en äldre man, i makligt tempo. Han bar på en mycket stor pappersinslagen blombukett och han var klädd i kostym. Hans mål var nog inte samma, som vårt!
Kalle styr in en meter bakom mannen och börjar att föja honom i hans steg.
- Krraaaa ... krraaa ... krraaa, kraxar han plötsligt och slår ut med armarna som om han var en fågel, krraaa ... krraaa.
Vi blir fulla i skratt åt det komiska i stuationen och den äldre mannen måste ha undrat vad som hände bakom hans rygg.
- Är du en kråka? frågar vi.
- Neje ... han är en papegoja, svarar Kalle neutralt och släpper ämnet.
Hoppas att den äldre mannen inte tog det som ett påhopp.

Den här typen av situationer händer ofta. Kalle har ingen känsla för hur nära man brukar vara andra människor. Han tänker på något och säger det i samma sekund, oavsett var han befinner sig.
Det är just det oväntade som är guldkanten på tillvaron!

Under promenaden såg vi också alla möjliga sorters konstverk på stan. Hela sommaren är det en konstutställning runt centrum som heter Open Art.
I hans smak var konstverken lite annorlunda!  

En bil fylls med stenar!
- Kongki bil! sa Kalle

Ett flygplan i vattnet!
- Kongki flygplan åka vatten! sa Kalle.

En figur av röda fälgkors!
-Kongki bubbe! sa Kalle.

En bil av armeringsjärn och matbordsstolar!
- Kongki bil ... bem e kongki! sa Kalle.

Eftersom vi såg ytterligare ett 10-tal konstverk, så fick Kalle anledning att säga "kongki" många gånger under promenaden!

Måndag 1 augusti 2011

Att berätta fritt
Kalle och pappa hade precis kommit tillbaka hem från stugan. De hade varit där en stund på eftermiddagen.
Vi som var kvar hemma hade fått veta att Kalle hade hittat en död fågel och vad de hade gjort med den.
Alltså var det ett bra tillfälle att se om Kalle själv kunde berätta om händelsen, han nyss hade varit med om.

- Kalle, vad hände i stugan? frågade vi, rakt på sak.
Kalle vände sig till pappa.
- Hon säger ... hände, sa Kalle till pappa.
- Du kommer ihåg att du hittade en död fågel, sa pappa.
Kalle vände sig till oss.
- Han hittade ... fågel, berättade Kalle och såg allvarlig ut.

- Ojdå, vad gjorde du med den? frågade vi.
Kalle vände sig till pappa.
- Vad gjorde? sa Kalle till pappa.
- Vi la den på en stubbe och du hittade en burk i köket, sa pappa.

Kalle vände sig till oss.
- Kalle ... burk köket, sa Kalle till oss.
- Jaha, du hämtade en burk och la ner fågeln i burken. Vad gjorde ni sen då?
- Gjorde? frågade Kalle vänd mot pappa.
- Du hämtade en spade i garaget, sa pappa.
- Hämta ... spade, sa Kalle efter att han hade vänt sig mot oss.

- Vad bra med en spade. Då kunde ni gräva en grop och begrava fågeln. Grävde ni en grop? frågade vi.
Kalle lyssnade noga och vände sig sen mot pappa.
- Gjorde? frågade han.
- Jo, vi grävde en grop och sen begravde vi fågeln, sa pappa.
Kalle nickade.
Nu var berättelsen slut och Kalle såg väldigt nöjd ut.
Han kände att han hade berättat hela händelsen för oss.

Att berätta fritt med egna ord är väldigt svårt, för Kalle.
Idag var det inte han själv som berättade utan han använde hela tiden en sufflör (pappa!), som hjälpte honom i vad han skulle säga. Han tyckte nog att det var han själv som berättade allt.
Det viktiga är ändå att han känner att han lyckas förmedla händelseförloppet till oss. Med tillräckligt många gångers träning kanske han kan återge en händelse helt på egen hand.
Det är i alla fall målet!

RSS 2.0