Torsdag 30 september 2010

Att dela erfarenheter med andra
I morse var det 0-gradigt ute, på väg till skolan. Kylig, klar luft och klarblå himmel!
Kalle upptäckte på en gång när han öppnade ytterdörren att det kom rök ur munnen när han andades. Spännande!
Jag kollade om han visste varför det kom rök ur munnen.
- Kallt, tecknade han till svar. Ibland tar han till tecken först och nu var det tydligen en sån situation.
Vi har inte så långt till skolan, kanske 200 meter. Vi går alltid.
Idag var det ju en extra spännande promenad. Kalle drog in luft och utforskade utandningsluften för varje andetag.
Den första person vi mötte var en kille i 20-årsåldern. Kalle tog kontakt på sitt sätt. Han ställde sig rakt framför killen, tog ögonkontakt och blåste ut rök ur sin mun. Han sa ingenting.
Killen blev lite generad, han kände sig inte helt bekväm i situationen.
Som tur är kräver inte Kalle något gensvar, så när han hade gjort sin utandning, släppte han killen och fortsatte att gå.
Jag hade bara iaktagit det hela, utan att ingripa. Vi fortsatte.
 
Nästa person som dök upp kom på cykel. Det var en ung tjej som stannade vid en vägkorsning, bredvid oss. Kalle ställde sig snabbt framför henne, tog tag i hennes styre, tog ögonkontakt och gjorde ett stort moln av utandningsluft. Han behövde inget gensvar från henne, utan så fort han gjort det så släppte han hennes cykel och lät henne cykla vidare. Det hela var över på några sekunder.

Den sista han gjorde "showen" för var en lärare han mötte på skolgården. Han stannade framför henne utan att säga något och gjorde sitt utandningsmoln. Hon tittade på honom och förstod situationen direkt.
- Kallt ute, tecknade hon till honom. Han blev nöjd och fortsatte att gå.

De här tre hastiga framträdandena är så typiska Kalle. Han vill så gärna dela sina tankar med andra, men det är inte så noga med ett gensvar. Han har fått förmedla sitt, men är inte det minsta intresserad av en kommunikation.
Många gånger när Kalle vill berätta något så är vi helt tysta.  Kalle är mer nöjd om vi är tysta som svar. 

Den stora frågan är:
Vad tänkte de tre som blev "attackerade" av Kalles utandningsmoln i morse? :-)

Här är Kalle 6,5 år.
Det här lilla fönstret hemma i vår tvättstuga öppnar Kalle ibland, för att känna på luften.

Onsdag 29 september 2010

Efterlysning!
Hjälp!
När Kalle har hittat något som fångar hans intresse, så överger han inte det i första taget.
Sen några dagar tillbaka har han pratat mycket om en Transformer som har formen av Musse Pigg.
Idag visade han oss den på datorn. Den finns på en japansk hemsida och för att förstå allt som skrivs om den, så krävs det aningen mer japanska språkkunskaper än vi besitter.
- Han måste leksaksaffären, säger Kalle om och om igen.
Han vill verkligen köpa eller åtminstone få se den på riktigt.
Vi försökte att hitta uppgifter om den går att köpa i Sverige, men det enda vi har hittat är att den var "sold out in January 2009" och att den såldes av Amazon Japan. Den kostade 33 dollar.
Så skulle du av en händelse åka till Japan den närmaste tiden, helst imorgon, så är vi mycket intresserade av en Transformer Musse Pigg.
Den finns då antagligen inte att köpa ny, men det kanske finns Second Hand-butiker i Japan också?

商品の詳細ページはこちら

トランスフォーマー ディズニーレーベル ミッキーマウストレーラー

タカラトミー
ご注文時にマーケットプレイスの商品が含まれていると、代金引換は選択できません。コンビニ・ATM・ネットバンキング・Edy払いは一部の出品者でのみご利用いただけます。クレジットカードまたはAmazonギフト券にてご注文ください。
より詳しい安全性や情報の保護については安全なオンラインショッピングおよびお買い物保証ポリシーを参照してください。
 
価格(コンディション別)
参考価格: ¥ 3,990
新品: ¥ 7,200より
この商品を売りたい! マーケットプレイスに出品する
 
   

Tisdag 28 september 2010

Ost-filosofi
Kalle stannar ofta upp vid ostdisken i mataffären.
Han skulle absolut inte kunna tänka sig att smaka på ost, men han fascineras av formen. Eller rättare sagt, formerna.
Idag stannade han som vanligt till och började prata former - geometri.
Han tog upp en trekantig herrgård.
- Mamma, vad är den här? säger Kalle.
- En ost, svarar jag, i tron att det är det han frågar efter.
- Nej, den är fel, svarar Kalle, den är triangel.
Aha, det är geometri och inte substantivet han var ute efter. Då förstår jag vad han tänker på. Det underlättar alltid.
Kalle tar upp en rund hushållsost.
- Vad är den? frågar han.
- Det är en cirkel, svarar jag.
- Rätt, säger Kalle.
Han tar upp en kvadratisk ost.
- Den är kvadrat, säger han själv.
Sen pekar han på en rektangelformad ost.
- Vad är den? säger han.
- Det är en rektangel, säger jag.
- Rektangel, säger Kalle.
Han har oftast sagt kvadrat om allt med fyra sidor. Vi får se om han börjar förstå ordet rektangel nu.
Den sista osten han tar upp är en halvcirkel.
- Det är en halv ost, säger jag, för att se reaktionen.
- Neej, säger Kalle, den är halvcirkel.
Han vrider lite på osten och studerar den.
- Måne, mumlar han tyst för sig själv.
Ostdisken är verkligen perfekt för lite vardags-matematik.


Måndag 27 september 2010

Namn är svårt
Kalle har alltid haft svårt att komma ihåg och att använda namn.
Viktiga namn som Super Mario, Transformers, Timmy Lamm, Blixten McQueen eller Bärgarn, har Kalle aldrig haft problem med att lära sig.
Däremot har han inte riktigt förstått vitsen med att människor har olika namn. Han vet mycket väl att han själv heter Kalle (eller Hange, som han säger). Han vet att hans systrar heter Mimmi och Maja.
Vi har ganska länge försökt lära Kalle att mamma och pappa också har andra, egna namn.

- Kalle, vad heter mamma?, frågar vi.
- Mamma, svarar Kalle.
- Mamma heter Lena, säger vi.
- Nej, lägg av, svarar Kalle.
- Jo, det är sant. Mamma heter Lena.
- Lena? säger Kalle.
- Ja, mamma heter Lena, bekräftar vi.
Han tycker att det är konstigt, men säger inte emot mer, som han brukar.

Efter en stund kommer pappa in i köket.
- Kalle, vad heter pappa? frågar vi.
- Emm...pappa...Lena, säger Kalle efter lite funderande.
Vi log inombords alla fyra - det var lite gulligt!
Ett stort framsteg, även om pusselbiten inte var helt hundra rätt, så är hans tänk på god väg.

Det är så många saker i vår vardag som är så självklara och enkla för oss. Att förstå och använda våra förnamn, är något som är så självklart att vi inte ens reflekterar över att det är något som är abstrakt och kan vara svårt att förstå.
För Kalle har det varit en lång inlärningsprocess att förstå hur och varför.
Någon gång i framtiden kanske vi kan börja vidga hans vyer ytterligare.
Vi har ju även alla efternamn att bearbeta!

Den här favorit-transformern har Kalle full koll på vad den heter.
- Optimus Prime, svarar han snabbt när vi frågar.

Söndag 26 september 2010

Bil-tvätt eller tvätt-bil?
Idag vid mellanmålet tog vi fram papper och penna. Vi ville se om Kalle kunde berätta vad han hade gjort när vi var på stan. Vi gjorde 3 kolumner på papperet.
I den första kolumnen ritade vi mamma, Mimmi och Maja som gick till bilen.
Under bilbilden ritade vi hur vi tre gick på stan.
I andra kolumnen ritade vi pappa som duschade. Under duschbilden ritade vi hur pappa låg i soffan och tittade på TV. Han behövde sträcka ut ryggen, efter att ha grovjobbat lite.
I tredje kolumnen ritade vi Kalle som satt vid datorn. Under den bilden lämnade vi tomt, så att Kalle skulle kunna berätta, med bilder, vad han hade gjort under samma tid.
Han tog pennan, men bad om ett nytt papper. Han ville inte fortsätta på bilden som vi hade börjat på.
Han började rita. Det här blev resultatet:

Figurerna är pappa och Kalle. Bilen bredvid dem är MYCKET smutsig, det syns.
Längst ner på papperet har han ritat en lastbil. Avgaserna från lastbilen är det som gör bilen så smutsig. 
I raden med 6 bilder efter varandra, visar Kalle hur bilen åker genom biltvätten.
- Måste åka tvätt-bilen, säger Kalle.
Vi tolkade det som att Kalle ville åka till en biltvätt.
Det här med biltvätt har Kalle pratat om till och från sen 12 september.

Eftersom vår bil inte behövde tvättas så gick vi istället till en stor vägkorsning i närheten. Där finns tre bensinmackar. Vid de två första finns hallar för biltvätt.
Vi tittade in . Tyvärr var det ingen bil som tvättades. Kalle kollade in borstarna noga i alla fall.

Vid den tredje macken var det en kille som stod och sprutade vatten på sin bil och handtvättade bilen.
- Har egen tvätt-bil, sa Kalle.
Han menade nog att han tvättade bilen själv, att inga maskiner gjorde jobbet.

På vägen hem började Kalle en konversation.
- Mamma, pappa, "car", sa Kalle, samtidigt som han tecknade ordet för bil.
- Eller bil, sa han och fortsatte att teckna ordet bil.
Han utökar sitt utländska ord-förråd. Läs mer om det här.

Lördag 25 september 2010

Syns inte = finns inte
Säg den förälder som INTE har kollat om deras barn tvättade händerna efter toalettbesöket.
De flesta föräldrar har nog också gett sina barn bakläxa, att gå tillbaka för att tvätta sina händer.

På vår toalett hänger ett schema med fem bilder.
Den lilla schema-raden hjälper Kalle att komma ihåg vilka saker man gör och i vilken ordning.
För honom är det viktigt att göra det som står på schemat och att göra det i rätt ordning.
Skulle vi ta bort t ex "spola toaletten" så är det mycket möjligt att han inte spolar toaletten, men gör resten.

Bilderna visar:
- en toalett
- en toapappersrulle
- en hand som spolar toaletten
- händer som tvättas
- händer som torkas

Idag måste Kalle ha tyckt att han inte ville eller hade tid att tvätta händerna, för efter hans toalettbesök var de två sista lapparna borta. De som var borta var "händer som tvättas " och "händer som torkas".
Resten av bilderna var kvar:

Efter lite detektivarbete, hittade vi de två sista bilderna.
De var inte långt borta. De låg i skåpet under handfatet.
Kalle fick förresten bakläxa - hans händer var ju otvättade!


Fredag 24 september 2010

Långben har kommit in i familjen
Idag kom farafar Janne på besök och ska stanna över helgen. Farfar hade med sig en telefon som har formen av Janne Långben som sitter och sover med en stor kudde bakom ryggen. Kalle har alltid tyckt om den telefonen. När han har besökt farfar har han tryckt på den för att se hur Långben gör när telefonen ringer.Bredvid Långben ligger hans mössa. Om man trycker på mössan börjar telefonen att ringa.
När telefonen ringer lyfter Lånben på huvudet och säger:
- Oo, did you hear something ringing? zzzzz. Eller så säger han
- Hey, press the snooze-button for me, would you? zzzzz. Eller så säger han:
- If that was a phonecall, I was sleeping, zzzzz. Eller så säger han:
- Mmm, I guess you`re not at home? zzzz. Eller så säger han:
- What do you know - a phonecall! zzzzz
Efter varje uttalande så somnar han om.
Kalle tycker att den är sååå rolig. Han trycker och trycker.
Vi får vänja oss vid att telefonen ringer, utan att vi behöver svara.


Ganska snart kanske Kalle har snappat upp några av meningarna och börjar att använda dem.
Han har en del engelska uttryck som han använder ibland.
- Now (nu), säger han ganska ofta. Det enda problemet är att det betyder "no" alltså "nej" när han säger det.
- "Come on" och "let´s go" kan han ibland säga. Oftast kommer det i situationer när det stämmer. 
För något halvår sen gick han och pratade om "un pastel".
Det tog lång tid innan vi kom på att han sa ordet för paj eller tårta - på spanska.
Han hade tittat mycket på en tecknad figur som heter Pocoyo. Han hittade avsnitten på Youtube. Ibland var det på engelska, ibland på svenska, ibland på spanska.
Pocoyo är perfekt för barn med autism. Det är enkla tydliga figurer, med helt vit bakgrund. de har ett enkelt kroppsspråk.
Kalle älskade figurerna. Nu var det längesen han tittade på dem, men de kanske kommer tillbaka längre fram.
Svenska, teckenspråk, kroppsspråk, engelska, spanska - vi får se vilket som blir nästa språk han ger sig på!

Torsdag 23 september 2010

Ballong-test
- Blunda, säger Kalle vid matbordet.
Kalle ska göra något som han inte vill att vi ska se, det förstår vi.
Vi låtsas-blundar alla fyra.
Han har en tallrik med mat framför sig. Det är köttbullar, potatismos och broccoli. I sin hand har han en liten plastbil som har en ballong på taket. Man blåser i röret så ballongen blir fylld med luft. När man sätter ner bilen så åker den samtidigt som ballongen töms på luft.
Vi har sagt till honom att lägga bort bilen och börja äta.
Eftersom han ber oss att blunda så har han kommit på något bus - det inser vi.
Vi hör hur han fnittrar lite samtidigt som han gör buset.
Vi ser mellan våra fingrar - vi låtsasblundar ju - hur han tar en liten broccoli-bit och stoppar in den i röret. Sen börjar han att blåsa upp ballongen på bilen. 
Han ser så nöjd ut. Broccolin syns genom ballongväggen.
Stolt visar han upp sitt verk.
Typiskt, Kalle, att vilja experimentera. Livet är till för att utforskas!

När han insåg att broccolin var "tillfångatagen" av ballongen blev han lite bedrövad.
Broccoli är egentligen något man ska äta, ju!
Vi fick hjälpa honom att pilla ut den lilla broccoli-biten. 

Onsdag 22 september 2010

Glad = skratt ?
Kalle har i två dagar gått och fnittrat och skrattat för sig själv.
Han spelar antagligen upp filmen med fåret Shaun i sitt huvud om och om igen.
Igår visade vi hur han kiknar av skratt när han tittar på filmen.

Idag på väg hem från fritids, skrattade Kalle högt för sig själv. Han skrattade en stund, tystnade, började fnittra och sen skratta om och om igen. Samtidigt rörde han sig i slow-motion eller sprang baklänges. 
- Kalle är du glad? frågade vi.
Inget svar.
- Kalle? sa vi.
- Jaa, svarade Kalle.
- Är du glad? upprepade vi.
- Neej, svarade Kalle, han bara skrattar!

På kvällen, en timme efter att han hade gått och lagt sig, låg han fortfarande vaken i sängen.
Han fnittrade för sig själv.
Tänk, att ha förmågan att spela upp roliga saker i sitt huvud om och om igen.
Den maskinen skulle vi nog alla behöva ibland. :-)

Kalle, 8 månader, glad och full av skratt!

Tisdag 21 september 2010

Slow-motion - fast-motion
På morgonen såg Kalle ett avsnitt av fåret Shaun. Avsnittet heter "Vindkraft".
Det är en ganska komplicerad historia om hur fåret Shaun råkar förstöra strömtillförseln till TV:n genom att hänga på vindkraftverkets blad.
Resultatet blir att sprinter-tävlingen som är på TV:n i programmet börjar gå i slow-motion. Plötsligt börjar löparna att backa - eller att hoppa fram- och tillbaka - eller att springa i fast-speed.
Kalle skrattar så att han kiknar.
Hela han är med i loppet. Han gör precis som i TV:n. Han rör sig i slow-motion för att plötsligt springa (på stället) det fortaste han kan. Han hoppar fram- och tillbaka.

Hela dagen idag har han haft med sig den här sekvensen. Som vi tänker oss, så har han en inbyggd dvd-spelare i huvudet och han tror att alla runt omkring honom "ser" samma som han.
Direkt när han kom till skolan ville han visa sina lärare. Han börjar röra sig i slow-motion. De tittar och försöker förstå, men Kalle ger inga ledtrådar. Jag försöker berätta lite ledtrådar så att de ska förstå lite. De hänger på direkt.

I matsalen "showade" han samma scener för de elever som stod i kö för att gå in i matsalen. Samtidigt som han rör sig så kiknar han av skratt. Det är så mysigt att höra honom.
På kvällen så gick vi in på svtplay.se och hittade det avsnittet som Kalle hade haft med sig hela dagen.
Vilken lycka!


Måndag 20 september 2010

Sjunde gången gillt
Man brukar säga tredje gången gillt.
Ganska ofta går det åt fler försök än tre innan Kalle hittar rätt.

Idag vid matbordet, när maten var uppäten, reste sig Kalle upp och bara gick utan att säga något.
- Kalle, du glömde något, ropade vi tillbaka honom.
Vi tänkte att han skulle säga "Tack,för maten!", precis som han alltid brukar göra.
Kalle vände tillbaka till köket och ställde sig bredvid matbordet.
- Varför? sa han. Han menade nog "Vad har jag glömt?". Han ställde sig att fundera.
Han kom på det: Det var lite mjölk kvar. Han drack ur mjölken (1), ställde ner glaset och gick ut ut köket igen.
- Kalle, du glömde något, ropade vi tillbaka honom igen.
Kalle vände tillbaka till köket igen och ställde sig bredvid matbordet.
- Varför? sa han igen och ställde sig att fundera.
Han kom på det: Tallriken stod kvar på bordet. Han flyttade tallriken, glaset och besticken till köksbänken (2) och gick ut ur köket - igen.
- Kalle, du glömde något, ropade vi tillbaka honom igen.
Kalle vände tillbaka till köket igen och ställde sig bredvid matbordet.
- Varför? sa han igen och ställde sig att fundera.
Han kom på det: Allt skulle in i diskmaskinen. Han ställde in sina saker (3) och gick sin väg igen.
- Kalle, du glömde något, ropade vi tillbaka honom igen.
Kalle vände tillbaka till köket igen och ställde sig bredvid matbordet.
- Varför? sa han igen och ställde sig att fundera.
Han kom på det: Diskmaskinen måste slås på. Han tryckte på av/på-knappen (4) och gick sin väg. 
Vi ropade tillbaka honom - han kom tillbaka - funderade -kom på det: Han behövde tvätta händerna. Han kavlade upp ärmarna, tog tvål, tvättade händerna (5) och gick ut ur köket.
Samma procedur ännu en gång. Han kom på det efter lite funderande:
Mamma behövde en kram. Mamma fick en kram (6) och sen gick han!
En sista gång ropade vi tillbaka honom.
- Det är fortfarande något du har glömt, sa vi, som du brukar göra efter maten.
Kalle behövde inte fundera. Han viskade:
Tack för maten! (7) Glad och nöjd gick han därifrån.

Vem som helst hade ju tappat tålamodet av att aldrig få gå. Eller kanske struntat i att komma tillbaka.
Vi gör heller ingen stor affär av det och det känner säkert Kalle.

Det är lite häftigt, för väntar man tillräckligt länge så kommer det oftast ett svar.
De sju olika svaren som Kalle kom med efter maten, kom han ju på själv.

En favorit-tallrik för Kalle! Allt försvann...

Söndag 19 september 2010

Kyckling och bi
På väg ut från mataffären så stannar Kalle upp.
- Mamma, Mimmi, Maja, titta kyckling. Ååå, så sööt! säger Kalle.
Vi tittar på de två, små fåglarna som Kalle pekar på.
Vi blir lite fulla i skratt - det är två vanliga gråsparvar!
Fågel som fågel,kanske Kalle tänker?


Lite senare sitter vi ute i den sköna solen och fikar.
Kalle reser sig upp och tar sitt glas med mineralvatten.
- Måste hälla gräset, säger han.
- Varför måste du det? undrar vi.
- Den är bi! säger Kalle och pekar ner i sitt glas.
Vi tittar och ser en mycket liten, vanlig fluga (den är inte i närheten så stor som ett bi!) som håller på att drunkna i mineralvattnet.
Vi ler lite åt ordvalet. Gulligt!



Lördag 18 september 2010

Dokumentation av detaljer
437 bilder blev det - Kalles dokumentation av detaljer!

Idag var vi hos Kalles morbror med familj. Vi var många där och vi firade familjens födelsedagar.
Kalle vankade rastlöst av och an. Efter ett tag kom Kalle fram till mig.
- Han måste kamera! viskade han samtidigt som han tecknade ordet "kamera".
Han fick den och började noggrannt dokumentera hemmets alla detaljer.
Det var lampor, bordshörn, ljusstakar, blomblad, leksaker, mm.
Efter en stund gick vi ut för en promenad. Kalle följde med och fotograferade flitigt.
Efter varje bild ville han visa.

De bilder Kalle själv var allra mest nöjd med var några bilder på ett avgasrör på en bil.
Bilägaren är Kalles kusin, ganska nybliven bil- och avgasrörsägare.
Avgasrörsägaren tyckte att det var ett mycket bra val att dokumentera hans fina avgasrör.
Här är de båda pangbilderna:



Det här är i avgasröret!

Om du, precis som jag, inte brukar spana in olika avgasrör, så kan jag meddela att de ser ganska olika ut.
Det har jag lärt mig idag!

 

Fredag 17 september 2010

Kroppsspråk
Idag kom Kalle hem med många bilder i sin mapp, från skolan.
Eftersom Kalle inte berättar så mycket om vad han gör i skolan, så är det en hjälp för oss att försöka prata med honom om vad han har gjort på dagen.
Idag var det bland annat 4 foton där Kalle hade intagit olika positioner:

Bilderna är självklara för Kalle vad de betyder, eftersom han har arbetat med dem.
Vi som aldrig har sett dem förut är som analfabeter. Vi kan inte "läsa" bilderna.
- Den är frågeteckan, säger Kalle till första bilden och ställer sig i samma ställning samtidigt som han pratar.

- Den är minustecken, säger han till den andra bilden.
- Minustecken, säger vi lite frågande.
Då "skriver" Kalle ett utropstecken i luften med sitt pekfinger.
- Jaså, utropstecken, säger vi.

Till tredje bilden intar han samma position som det är på bilden, men han säger inget. Han är nog osäker på vad den heter. Med sitt pekfinger gör han distinkt en punkt i luften.
- Du är en punkt? säger vi.
- Punkt, svarar Kalle.

Till sista bilden ser Kalle lite vilsen ut. Han intar samma position som på bilden.
- Han é? säger han.
Eftersom han har varit olika skiljetecken innan, så förstod vi vad han var.
- Du är ett kommatecken, svarade vi.

Det är så typiskt Kalle att använda hela kroppen för att illustrera saker som han är intresserad av.
Kan kroppsspråket vara ett "första-språk"?

Torsdag 16 september 2010

Privat matte-lektion
Idag vid maten hade Kalle matte-lektion - med sig själv.
Han var helt inne i sin egen diskussion.

- 1 morot, 2 morot, 3 morot, sa han och pekade på morötterna.
- 1 potatis, 2 potatis, 3 potatis, fortsatte han.
- 1 köttbulle, 2 köttbulle, 3 köttbulle.
- 1 morot, 1 potatis, 1 köttbulle, 2 morot, 2 potatis, 2 köttbulle, 3 morot, 3 potatis, 3 köttbulle, räknade han och pekade fram och tillbaka.
- 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9! Han såg nöjd ut, det stämde, tyckte han.
Han tyckte nog att det var färdigräknat, för nu övergick han till geometri istället.
- 1 cirkel, sa han och följde köttbullens form med fingret.
- 2 cirkel, 3 cirkel, fortsatte han och snurrade runt köttbullarna.
Han spanade sen in potatisarna och morötterna.
- Inte kvadrat, inte triangel, sa han.
Som avslutning följde han tallrikens ytterkant med fingret.
- Stoor cirkel, sa han och sen började han att äta. 

Onsdag 15 september 2010

Höga förväntningar
Före frukost satt Kalle och bläddrade i en bok om rymden. Han pratade på om alla planeter, månen, stjärnorna och rymdfarkoster. Han ville hela tiden visa bilderna. Maja var med honom och tittade och de diskuterade de olika planeterna.
Vid frukosten började jag igen att förbereda Kalle på utflykten de skulle göra i skolan. De skulle åka buss.
Kalle satt tyst en lång stund och åt sin macka. 
- Kangke åka månge? frågade han. (Underförstått: Ska vi åka till månen i skolan?)
Gulligt!

När han kom hem så försökte vi alla att fråga Kalle vad han hade gjort under dagen.
Svaret var som vanligt: Nej!
 
Då tog vi till det vi har gjort sen Kalle var 3 år och vi var på semester i Tyskland.
Vi räknade på fingrarna!

- Först så åkte ni buss, sa vi, och pekade på pekfingret.


- Sen....., sa vi, pekade på långfingret och väntade på att Kalle skulle fylla i meningen.
- Em, eemm ... mmm ... åka sjöan, svarade Kalle.
Det stämde. De hade åkt till ett fritidsområde vid en liten sjö.


- Sen....., sa vi, pekade på ringfingret och väntade på att Kalle skulle fylla i meningen.
- Em, eemm ... em ... fika, svarade Kalle.
Det stämde också, för fikaväskan hade packats på morgonen med ett äpple (rött!), en banan och några riskakor.

- Sen....., sa vi, pekade på lillfingret och väntade...
- Mmmm ... eem ... grilla hamburgare, svarade Kalle.
Det stämde också, det hade stått i meddelandet från skolan att de skulle grilla hamburgare. Kalle älskar hamburgare!

- Sen....., frågade vi, pekade på tummen och väntade...
- Hmm ... em ... tillbaka bussen hem, svarade Kalle.

Nu hade Kalle faktiskt berättat om sin dag i skolan. Han berättade sånt som vi redan visste, men det var han själv som sa alla sakerna. Ett stort framsteg!
En vacker dag kanske han också berättar vad han gör emellan fika och mat! :-)

Tisdag 14 september 2010

Att göra nej
I vår familj vet alla vad man gör när man "gör nej".
Då går/småspringer/rusar man från vägg till vägg eller rum till rum, under en ganska lång period. Små danssteg och små viftningar med händerna hör till. Samtidigt låter man nästan som om man småskrattar eller hummar för sig själv.
Kalle gör det regelbundet, så gott som varje dag. Ibland blir man nästan lite stressad av det, men vi är vana.
För honom är det ett sätt att koppla av. Om han har haft en lugn dag, inga långa utflykter, promenader eller cykelturer, då har han ett stort behov av att "göra nej". Även om det har varit aktiviteter på dagen så brukar han "göra nej" en stund på kvällen.
Vi brukar inte avbryta honom, för vi tror att han behöver de här stunderna. Han ser så nöjd och glad ut när han springer omkring. 

Att vi säger "göra nej", beror på Kalles svar.
- Kalle, vad gör du? frågar vi.
- Nej, svarar Kalle.
- Gör du nej? frågar vi.
- Nej, svarar Kalle.
= återvändsgränd!

Igår var Kalle sjuk. Idag har han varit pigg, men hemma hela dagen.
Det märktes. Han "gjorde nej" i drygt en timme före det var dags att sova. Det vanliga är att han går/småspringer, men ikväll rusade han...
I ögonvrån kunde man se ett "streck" rusa förbi mellan rummen. Fort gick det - nöjd var han!

När han har gått och lagt sig, brukar vi prata lite om vad som ska hända dagen efter, för att förbereda honom.
- Imorgon i skolan ska ni åka buss, ni ska på utflykt, sa jag.
Kalle lyssnade och funderade. Efter en stund sa han:
- Kangke koge, kangke jupackeng, kangke ngekpackeng? (Kanske skogen, kanske djurparken, kanske lekparken)
Det var Kalles sätt att fråga: Vart ska vi åka?

Bilden är från augusti i år. Kalle tyckte att det var lite praktiskt att hänga upp sina kläder på en stolpe. :-)
Medans kläderna hängde på stolpen passade Kalle på att "göra nej". Han badade och stojade runt i en grund barnbassäng. Vatten är kul! 

Måndag 13 september 2010

Ont i magen är en "hon"
Idag gick Kalle hem från skolan före lunch. Han hade ont i magen. Stefan kom och hämtade honom och de gick hem tillsammans. Kalle låg i soffan och vilade mest hela dagen.

Framåt sena eftermiddagen när jag kom hem, var Kalle ganska pigg.
- Hej, Kalle,sa jag.
Inget svar.
- Hej, Kalle, sa jag igen.
Han tittade på mig till svar.
- Mår du bra nu? frågade jag.
Inget svar.
- Hur är det med magen? fortsatte jag.
Fortfarande inget svar.
- Har du ont i magen? testade jag, för att omformulera frågan. Man vet aldrig när det kommer ett svar.
svarade han:
- Hon är borta! Och så pekade han på sin mage.

Så nu vet vi det!
"Ont i magen" är en hon.
Det lustiga är att Kalle aldrig brukar använda ordet hon, utan det har alltid varit "han" eller "den".
Han brukar ju prata om sig själv som "han" eller "den". Det skrev vi om den  17 augusti .
Det ska bli intressant att se hur han kommer att utveckla ordet "hon".

Trist, men "hon" kom tillbaka senare på kvällen!

Kalle undersöker en stubbe vid mormors sommarstuga i juli i år!

Söndag 12 september 2010

Biltvätten
Igår såg Kalle ett program om en biltvätt. Det fascinerade honom mycket.
Vid frukosten idag, så avbröt han oss hela tiden - för att berätta om de olika momenten i en biltvätt.
- bilen åker in i biltvätten
- vattnet kommer
- vattnet sprutar
- borstar gör rent bilen
- det blir bubblor
- kallt vatten (bilen fryser!)
- bilen åker genom torken som blåser bilen torr
- bilen är ren och fin!



Kolla in ögonbrynet på bilen som fryser, det talar sitt tydliga språk!
Man ser också hur hela bilen skakar av kyla.



När Kalle var klar med bilderna var han mycket nöjd.
Efter ett tag fick vi gäster och det första de fick se var Kalles bilder. Kalle håller upp dem 5 cm från ansiktet och det bara rinner ur honom hela händelseförloppet. Det är så häftigt att höra honom.
Han är ju oftast ganska tyst i mötet med andra människor, men nu hade han mycket att prata om.
Häftigt! 


Lördag 11 september 2010

Ljudeffekter
Kalle har alltid tyckt om att läsa serietidningar, speciellt Kalle Anka.
Han kan bläddra själv långa, långa stunder. Han tycker också om att vi läser för honom.
Det är inte så noga vad som står i pratbubblorna, men nåde den som hoppar över att läsa ljudeffekterna.
Swisch, boom, bang bang, pooff, grrr, bzzz, boink, ja det finns massor av ljudeffekter!
Kalle ler stort och suger åt sig orden snabbt!


När vi skulle lästräna med honom skrev vi några av de ljudeffekter som han kan.
Det var ord tagna från Timmy Lamm.
Kalle kände igen dem: Bääh, kvack, zzzz, Timmy, Lamm, Kalle och bääh.
Efter det sa Kalle två ord som vi skulle skriva: Polis och bil.
Nu tyckte han att det var hans tur att skriva. Han tog pennan och vi tänkte att NU ska han skriva något eget ord.
Bestämt började han att skriva - vi väntade.
- Köpa Timmy Lamm, sa Kalle när han var färdig.
Han hade skrivit priset på det Timmy Lamm skolset han har önskat sig, 449:-.
Kalle tänkte helt rätt - det var ju ord från Timmy Lamm.

Fredag 10 september 2010

En 1000-seger
Förra veckan på habiliteringen, kom vi i kontakt med uttrycket 1000-inlärning.
Det är ett program, utarbetat för tandläkare som arbetar med barn med autism. Det bygger på att man ska nöta in kunskap, inte 1000 gånger samma sak, men så många gånger som behövs. Programmet är väldigt pedagogiskt uppbyggt med små, små steg i taget för att barnet ska bekanta sig med den främmande miljön.

Jag har funderat mycket på uttrycket.
Inlärning - 1000 gånger.
Det stämmer så bra på Kalle. Många saker måste nötas och nötas. Till slut har han accepterat eller insett det vi har stött och blött, med honom. Ofta skyndar vi alldeles för fort och tycker att allt är så självklart.
Man vet ju aldrig när man kommer till gång nummer 1000. Det man försöker hjälpa Kalle med kanske man bara har gjort 994 gånger, men det vet man ju inte. Det är inget vi håller koll på, vi räknar inte i alla fall.

Mat är ju ett av de områden som vi har haft och har mycket jobb med. Det Kalle äter är inte så varierat. I skolan lever han på broccoli, majs, mjölk och falu rågrut. De har också börjat koka potatis till honom alla dagar.
Han mår ju bra, men det är lite begränsat.

Men...idag - den stora dagen -  vi kom till gång nummer 1000!
Kalle kan äta kyckling. Yes, yes, yes!
Han har ju intagit positionen "kycklingklubba" många gånger sista tiden, men vägrat att äta kyckling. Senast vi skrev om att vi försökte få Kalle att äta kyckling var 29 juli . Sen dess har vi provat flera gånger, men han har hela tiden vägrat.
Idag hade alltså tillfälle nummer 1000 kommit. Vilken seger. Han åt en fjärdedels kycklingfilé, utan att verka det minsta besvärad.
Yes, yes, yes!
 

PS: Vi är medvetna om att det helt plötsligt kan backa tillbaka till gång nummer 998. Då är det förhoppningsvis inte så långt tillbaka till tillfälle nummer 1000! DS

Torsdag 9 september 2010

Önskelista, nummer 2
Kalle har aldrig sagt rakt ut "jag vill ha".
För att berätta för oss så har han det sista ett och ett halvt året tagit till sina bilder för att förklara det för oss.
Sist han skrev (ritade) en önskelista var 27 augusti . Idag var det dags igen.

Ganska ofta tar vi fram ett tomt papper och en penna. Idag gjorde vi det och tänkte börja skriva bokstäver och ord, för att "nöta" in lite kunskap.
- Nej, sa Kalle, inte skriva ord. Skriva transformer.
Sagt och gjort. Det spelar ju inte så stor roll vad man skriver. Han bad oss bokstavera och han skrev.
- Skriva leksaker, sa Kalle.
Vi bokstaverade och han skrev.
Nu ville han rita fritt till texten och resultatet blev det här:

Han förklarade att pojken till vänster är Kalle (han själv). Till höger säger han "pappa" och sen säger han "jultomten (!) paket". Hmm, vet Kalle att det är pappor som brukar vara jultomten? Hihi! Pojken i mitten håller i de två paketen som han har fått av tomten.
En tydlig önskelista! 

- Kom, jag visa dig, säger Kalle. Vi följer med till hans rum och han visar en bild av två tranformers Optimus Prime som kan göras om till lastbilar. Han säger ingenting, bara pekar.




Lite senare när vi kommer upp på hans rum har han gjort en bild på sin whiteboard:

Han pekar och berättar:
Kalle sitter vid sin dator. (nere i vänster hörn. Visst är den UNDERBAR!)
Fyrkanten bakom honom symboliserar hans rum eller dörren i hans rum. Han går från sitt rum. Han går till trappan ner. I trappen ser han ut i fönstret (uppe till vänster). Han ser träden och hur det snöar (=vinter!).
När han kommer ner så finns där en jultomte och en julgran. Det ligger paket under julgranen.
Det enda han säger till den sista bilden är "angånge-lackbi" (transformer-lastbil).
Ja, vi förstår precis vad han önskar sig. Synd att det är drygt tre månader till jul!

Onsdag 8 september 2010

Avslut
- Kom, Kalle, vi ska till affären, sa vi.
- Jag kommej, kangke angånge, svarade Kalle. (Jag kommer, kanske transformer!)
- Jag tror inte det, svarade jag. De har bara lite leksksaker.

Vi skulle till ÖoB, lite snabbt och handla några småsaker.
Kalle var med på noterna och följde med.

Hela vägen dit och när vi var där pratade han oavbrutet om sina "angånge". Vi letade bland leksakerna, men det fanns ingenting ens i närheten av en transformer.
Vem som helst skulle bli besviken och kanske arg eller ledsen, men inte Kalle.
Han ställde sig en stund att fundera på saken.
Sen började han att plocka med hjul som låg på en hylla. Han ställde dem i två rader, med tre hjul i varje,  på golvet. När han var nöjd med raderna så kröp han själv ner på golvet och ställde sig på alla fyra mellan hjulen.
- Vad gör du, Kalle? frågade vi.
- Han é angånge (Han är transformer), svarade Kalle. Som vanligt pratar han om sig själv i 3:e person singular!
Efter det reste han sig upp, la tillbaka hjulen och sa inte ett ord till om transformer!
Han var färdig med det - avslut!

Tisdag 7 september 2010

Rolig rapport från skolan
Mycket av det som intresserar Kalle är saker som man kan experimentera med eller som förändras när man använder det.
Några exempel:
- ägg, socker, mjöl och grädde = tårta (kan vara äppelpaj om man lägger till äpplen!)
- larv - puppa - fjäril (Kalle vet att larverna äter massor med blad och att puppor inte tål att vistas i starkt solljus!)
- ägg - fågel (fåglar äter choklad, för det gör fågeln Kennet i Disneyfilmen Upp)
- legobitar - SuperMario (och miljoner andra möjligheter!)
- bokstäver - ord

Idag i skolan skulle de använda stämplar och en stämpeldyna. Det var en svart stämpeldyna.
Kalle har inte använt det så mycket förut, men den där breda dynan med färg intresserade honom. Stämplar i all ära, men det måste gå att göra något mer med stämpeldynan...
Smutsig om fingrarna ville han inte bli, men hur kan man testa stämpeldynan utan att använda fingrarna?
Klurig som han är så hade han en idé. Han använde sin tunga, den är ju redan blöt, så det gjorde väl inte så mycket! Han tryckte dit tungan på stämpeldynan och sen "stämplade" han. Hur resultatet blev förtäljer inte historien, men jag fick höra att hans tunga är rengjord med pappersservett.

På kvällen ville vi att Kalle skulle berätta hur han hade gjort med stämpeldynan. Han visade glatt på sitt eget bord hur han hade satt tungan i stämpeldynan och "stämplat".
- Smakade det gott? frågade jag.
- Neej, svarade Kalle.
- Vad smakade det? frågade jag, nästan säker på att inte få något svar.
- Socker och grädde, svarade Kalle.




Måndag 6 september 2010

Kalle är regissör
Kalle brukar ganska ofta komma och be om kameran. Eftersom han är försiktig med den så brukar han få låna den. Han brukar ta kort på allt mellan himmel och jord. Han kan sen sitta och titta på bilderna länge, länge. Han bläddrar fram och tillbaka, zoomar in detaljer och zoomar ut.

Den sista tiden har han kommit på något nytt, för honom. Han har sett de ryckiga amatör-filmerna med transformer-bilar och lego-figurer som finns på YouTube. Han har själv förstått hur de görs - att den som gör filmen har tagit en bild, flyttat saken 1 cm och tagit nästa bild.

Idag arrangerade han 4 av sina transformers på mattan i sitt rum. I över en timme tog han bild efter bild, samtidigt som han flyttade bilarna lite i taget. Efter vaje bild kollade han om den såg bra ut och sen fortsatte han. 150 bilder blev slutresultatet.
När han kände sig färdig, så tittade han på bilderna med knappen intryckt och då bläddrar bilderna förbi ganska snabbt.
Han fnittrade högt för sig själv. Om och om igen tittade han på sin "film".Han var sååå nöjd! Han hade lyckats och hela han strålade som en sol.

Söndag 5 september 2010

Att lösa problem
Kalle är specialist på att lösa saker som han upplever jobbiga, på ett eget sätt, utan att blanda in oss andra i familjen. Kanske är det så att han tycker att det är lättare, eftersom det är så svårt att nå fram med ord. Vi förstår inte alltid vad han menar, eftersom han utelämnar en stor del av det han tänker på. Han tar liksom för givet att vi hör hans tankar, känns det som.

Sen vi tapetserade om i Kalles rum i våras, alltså för ungefär ett halvår sen, så har Kalle hela tiden gått och öppnat sin garderobsdörr på vid gavel. Vi har lika ofta gått och stängt den. Vi har försökt att fråga Kalle om varför han öppnar den hela tiden, men det enda svar vi har fått har varit:
- Jaa, på inandning. 

- Kalle, varför har du öppnat dörren? frågade jag idag, precis som jag brukar.
Till min förvåning fick jag ett svar!
- Den är monster, den är läskig, svarade Kalle och pekade på dörren.
Då trillade poletten ner...
Sen vi tapetserade om har det hängt en stor gosedjurs-apa på hans garderobsdörr. Det är tuff och har en stor, tygklädd fjäder som kropp. Om man drar i fjädern så låter en bjällra som finns i kroppen. Apan fick Kalle i present när han var liten och han har alltid, tidigare tyckt om den.
Nu upplever han den som läskig och för att slippa se den har han öppnat dörren. Inte så tokigt ändå!

Lördag 4 september 2010

Fantomen
Det var dags för frukost och vi gick till Kalles rum för att hämta honom.
Han vandrade omkring planlöst i rummet.
- Fantomen, sa Kalle.
- Fantomen? frågade vi, för att dubbelkolla att vi hade hört rätt. Eftersom Kalle tycker att uttalet av konsonanter är svårt, är det ofta svårt att uppfatta orden. Ofta förstår man av sammanhanget vad det handlar om.
- Jaa, svarade Kalle, på inandning.
- Måste leta, sa Kalle.
Aha, han letar efter Fantomen. Vi började hjälpa honom att leta. Ofta när Kalle letar efter saker så vandrar han planlöst fram och tillbaka.
Vi letade och letade. Vi pekade och frågade. Nej, inte Fantomen.
Efter ett tag hittade vi en transformer-bil som var fastklämd mellan sängen och väggen. Vi chansade och frågade om det var Fantomen.
- Där är den, svarade Kalle. Han tog bilen och följde glatt med till frukosten.

Dagen gick och inte förrän nu på kvällen förstod vi.
Han hade inte alls sagt Fantomen (angånge) - utan Transformer (angånge).
Vi hade lyssnat helt fel!

Fantomen eller Transformer?

Fredag 3 september 2010

Detektiv-arbete
Det är lika bra att erkänna, på en gång - vi hade fel om de 9 teckningarna som Kalle snabbt skissade när han nyss varit ledsen. Vi skrev om det onsdag 25 augusti .  
Han var inte alls ute efter att försöka förklara för oss varför han var ledsen, vad det var som tryckte honom.
Trots att tårarna hängde kvar i ögonvrån så var det ett glatt och muntert avsnitt av Timmy Lamm, tåget, som han tecknade.
Idag i skolan så förstod Kalles lärare att det var så.
Hmm, det borde nog stå detektiver istället för lärare i deras CV! Eller kanske både och! ;-)
De såg avsnittet och kopplade ihop Kalles bilder med filmen.  
Naturligtvis är det så. Kalle nickar när vi visar honom filmen.

Det är så många små saker som stämmer:
- lådorna som det ser ut som om figurerna står på är bilen och tåget.
- sakerna som hänger runt halsen är visselpiporna.
- de bilder som har flera personer visar hur de "går som" ett tåg, med flera vagnar
- blommorna på bilen.
- hur bilen är ledsen och sen får en idé.
- plogen på tåget.
- dörröppningen som bilen och tåget stod i innan de leker med de andra.

Detektivarbetet är över för den här gången - men det återstår säkert många nya mysterier!

Här är avsnittet som Kalle tecknade. 


Torsdag 2 september 2010

Misslyckad demonstration
Kalle har en dum ovana. Han tar ofta maten med sina händer, utan bestick.
Det här jobbar vi med en hel del både i skolan och hemma.
Ofta räcker det med att skjuta fram besticken eller säga till honom att han blir smutsig.

Idag åt han broccoli som vanligt, med händerna.
- Kalle, ta gaffeln, du blir smutsig, sa jag.
Han fortsatte med händerna och struntade i mig.
- Kalle gör inte så, sluta! sa jag.
- Hon skriker, svarar Kalle och sätter demonstrativt sina fingrar i öronen och ser arg ut.
Då är det svårt att inte börja skratta.
Dels för att han pratar med mig, om mig i tredje person.
Men också för att effekten av hans fingrar i öronen är precis tvärtom mot det han hade tänkt sig!
Han trycker ju in hörapparaternas proppar längre in i öronen = han hör BÄTTRE!
Lite gulligt, faktiskt!

Onsdag 1 september 2010

Bildminne
Ikväll var godnattsagan "Lycklige Alfons Åberg".
Alfons har varit viktig i Kalles liv i ca 1 år. Han hade en period när allt kretsade kring Alfons. Under den perioden gjorde han en så fin teckning som vi vill visa.
Han hade lyssnat på "Listigt Alfons Åberg". Den handlar om hur Alfons och hans kusiner(som är större än Alfons, de har till och med egna klockor!) är hos farmor. Kusinerna och farmor spelar kort, men Alfons får inte vara med, för han är för liten. Då smyger Alfons till köket och tar ner kakburken och smygäter. Det hela slutar med att kusinerna och farmor inser att Alfons är så pass stor att han får vara med.
När sagan var färdig ville Kalle rita. Han ritade alla sidorna, hela berättelsen, ur minnet.
Allt fick plats på ett vanligt A4-papper.
Tittar man noga så finns det pilar mellan varje teckning. Det kan ändå vara lite svårt att ihop sagan, men hela storyn finns med.
Långt upp till höger ser man hur Alfons balanserar på en pall och tar ner kakburken från en hylla högt upp. Pilen är mot kakburken!
Långt ner till höger sitter Alfons, kusinerna och farmor i soffan. Man ser hur glada de är!
Visst är den fin, teckningen!   

Klicka på bilden för en större bild!

RSS 2.0