Tisdag 7 september 2010

Rolig rapport från skolan
Mycket av det som intresserar Kalle är saker som man kan experimentera med eller som förändras när man använder det.
Några exempel:
- ägg, socker, mjöl och grädde = tårta (kan vara äppelpaj om man lägger till äpplen!)
- larv - puppa - fjäril (Kalle vet att larverna äter massor med blad och att puppor inte tål att vistas i starkt solljus!)
- ägg - fågel (fåglar äter choklad, för det gör fågeln Kennet i Disneyfilmen Upp)
- legobitar - SuperMario (och miljoner andra möjligheter!)
- bokstäver - ord

Idag i skolan skulle de använda stämplar och en stämpeldyna. Det var en svart stämpeldyna.
Kalle har inte använt det så mycket förut, men den där breda dynan med färg intresserade honom. Stämplar i all ära, men det måste gå att göra något mer med stämpeldynan...
Smutsig om fingrarna ville han inte bli, men hur kan man testa stämpeldynan utan att använda fingrarna?
Klurig som han är så hade han en idé. Han använde sin tunga, den är ju redan blöt, så det gjorde väl inte så mycket! Han tryckte dit tungan på stämpeldynan och sen "stämplade" han. Hur resultatet blev förtäljer inte historien, men jag fick höra att hans tunga är rengjord med pappersservett.

På kvällen ville vi att Kalle skulle berätta hur han hade gjort med stämpeldynan. Han visade glatt på sitt eget bord hur han hade satt tungan i stämpeldynan och "stämplat".
- Smakade det gott? frågade jag.
- Neej, svarade Kalle.
- Vad smakade det? frågade jag, nästan säker på att inte få något svar.
- Socker och grädde, svarade Kalle.




Kommentarer
Postat av: Karin från föräldragruppen, med sonen Emil

Hej Lena!



Hittade Kalles dagbok från Stefans Fb och den är fantastisk! Säkert kommer den att vara underbar att ha kvar när Kalle blir äldre också.



Jag läste igenom hela bloggen och läste några inlägg högt för Emil eftersom han är nyfiken. Jag läste om super Mario-gubben i legoaffären (Emil undrar hur lång tid det tog att bygga den?) och han såg bilden och fascinerades över att komma ihåg hur de olika 130 bitarna skulle sitta och efter en stund kom det från hans rum "seriously, han är säkert smartare än jag!!"... :D



Kram Karin

2010-09-08 @ 02:17:51
Postat av: Lena

Hej!

Kul att höra ifrån er.Ja, vad tog det i tid att bygga den, kanske 15 minuter. Han vet ju precis ur huvudet utan minsta tvekan hur det ska vara. Rolig kommenatar från Emil. Jag känner precis som Emil emellanåt. Kalle kan så mycket som jag inte kan, speciellt med bilder och minnet. Ha det bra! Kram

2010-09-08 @ 21:40:25
URL: http://kallesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0