Tisdag 17 augusti 2010

3:e person singular
Kalle tycker att det är svårt att göra meningar. Han pratar ofta med "stödord", han säger bara det mest nödvändiga.
Säger han "popcorn", förstår ju vem som helst att han vill ha popcorn.
Säger han "mjölk" vid matbordet, vet vi vad han menar.

Han har börjat sammanfoga fler och fler ord och meningarna börjar bli mer kompletta.
Det är en långsam process, men det går åt rätt håll.
Han testar och provar.

Just nu pratar han om sig själv i tredje person singular.
Det kan låta lite roligt när han kommer in i köket alldeles svettig av att ha hoppat på studsmattan och säger.
- Han är törstig! Den vill ha vatten!
På kvällen kan han komma till oss och säga "den vill sova". Då är han trött och vill gå och lägga sig.

Han är hungrig, den vill titta film, han måste lego, den vill inte ris, han vill rita....

Vi föröker träna "du och jag" genom att peka på varandra och säga "du" och "jag" och "jag" och "du".
Det brukar bara bli tokigt och vi skrattar tillsammans.
Jag blir du och du blir han och han blir jag!

När Kalle hoppade på studsmattan ville han att vi skulle ta kort på honom.
Efteråt skulle vi titta på de 50(!) bilderna.
När han såg den här bilden, som han gillade bäst, sa han: "den flyger".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0