Onsdag 26 november 2014

Silvermåne
Det är verkligen mörkt stora delar av dagen nu. När vi går till skolan är det mörkt och när vi går hem från skolan är det också mörkt.
Idag, på väg hem från skolan, fick Kalle syn på månen som skymtade mellan träden till vänster om huset.
- Titta ... halvmåne, sa han och pekade.
Vi stannade och tittade en stund tillsammans på den lilla månskäran.
- Man kan säga silvermåne, sa Kalle.
- Jaså, sa jag, som aldrig hade hört det.
När jag frågade mer om det så svarade han bara "behöver inte fråga mer" och då är det ingen idé att fortsätta fråga.
 
Eftersom Kalle inte ville prata om det så googlade jag på ordet "silvermåne".
Det gav inte särskilt många svar. Jag hittade en dansbandslåt som hette "Silvermåne över bergen" och några bloggar där personerna kallade sig Silvermåne. Däremot hittade jag en koppling mellan måne och silver. Det var att inom alkemi är månen en symbol för materialet silver.
Alltså har Kalle lärt oss något idag - igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0