Onsdag 27 april 2011

Konstruera nya sammansatta ord
Idag var Kalle på utflykt i skolan. De var till en plats med massor av vitsippor.
Igår fick vi hem, via mail, ett enkelt, tydligt schema över vad de skulle göra.
Vi visade Kalle planeringen och gick tillsammans igenom bilderna igår kväll.
Eftersom han är intresserad av bilder, så passar det honom perfekt att få dagen presenterad på det här sättet.
I morse tittade vi igen.
För Kalle blir det väldigt tydligt hur dagen kommer att bli.
Det känns verkligen bra för oss att kunna samarbeta med skolan.
Vi får ju samtidigt en inblick i vad som ska hända och kan efteråt fråga hur dagen var. Det är lättare för oss att förstå svaren som ibland svävar iväg lite.
Så här såg schemat ut:

Efter utflykten, fick vi ytterligare ett mail med några meningar om dagen och några bilder.
Ännu ett tillfälle och ett stöd i våra försök att få Kalle attt berätta lite om hur han har haft det under dagen. Det är lättare att få honom att berätta något, med bilder som stöd.
Vi tittade tillsammans på bilderna och den här bilden gillade Kalle speciellt mycket.

- Vad gör du på bilden, Kalle? frågade vi.
- Han ... badblommor, svarade han med ett stort leende.
Han menade såklart att han badade i blommor.
- Vad ser du mer? fortsatte vi.
- Snöblommor, fortsatte Kalle utan betänketid.
- Snöblommor? sa vi.
Menade han att de var vita som snö, eller?
Han förtydligade själv, så att vi förstod.
- Han gör så ... armar ... ben, sa han och visade hur han drog armar och ben upp och ner som när man gör en snöängel!
Visst ser det härligt ut?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0