Torsdag 11 november 2010

Abstrakt kommunikation
Idag, på sena eftermiddagen, ringde mobilen. Jag var kvar på jobbet. På displayen stod det att det var Mimmi som ringde. Jag blev lite förvånad eftersom hon är väldigt obekväm med att prata i telefon. Hennes hörselskada gör henne osäker på om hon hör rätt. Hon brukar alltid skicka SMS istället.
Jag svarade och förväntade mig nästan ett katastrofläge, eftersom hon ringde istället för att skicka SMS. Jag visste att hon var ensam hemma med Kalle.
- Hej Mimmi, svarade jag.
- Hej mamma, Kalle vill prata med dig, sa hon.
Nästan på en gång hör jag Kalles röst i luren. Han måste ha stått och väntat på att få prata.
Jag skärpte till mig ordentligt för att uppfatta vad han ville säga. Det är svårt att höra allt han säger öga mot öga, så nu var det viktigt att lyssna noga.
- Ja menga....baihycke bocka...måcke ngeka...ja unggjaj...vingk inke...ja menga...ingke köke...baihycke bocka, sa Kalle.
(Översatt till skriftspråk: Jag menar...sparkcykeln borta...måste leta...jag undrar...finns inte...jag menar...inte köket...sparkcykeln borta).
Orden bara vällde fram. Han ville verkligen få fram sitt budskap.
- Kalle, jag vet inte var sparkcykeln är, säg till Mimmi att ni får leta i hela huset, sa jag.
- Måcke ngeka, svarade Kalle.
- Hejdå, Kalle, sa jag.
Det blev tyst i luren.

Det var allra FÖRSTA gången Kalle ringde och hade något han ville framföra. Flera gånger har vi försökt att räcka över luren till honom och sagt: Vill du prata? Han brukar inte vilja eller så tar han luren och lyssnar lite på den i andra änden.
Telefonprat har inte varit något för honom.
Idag hade han verkligen ett budskap och var ivrig. Det verkade också som att han förstod att han pratade med mig. Jag fick gåshud!

När jag kom hem hade de hittat sparkcykeln under sängen. Det lustiga är att det måsta vara han själv som har lagt den där och sen glömt bort det. Ingen av oss andra hade gjort det i alla fall.
- Baihycke ungge hänge, sa Kalle glatt när jag kom hem. (Sparkcykeln under sängen)

Tänk att Mimmi lyckades få honom att vilja förmedla sitt budskap till oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0