Tisdag 1 mars 2016

Slutet gott, allting gott
En del dagar/kvällar sviktar humöret mer än andra dagar/kvällar. Ikväll hade humöret ett ordentligt bottennapp.
Det började med att jag vid kvällsmaten tog fram och visade upp för hela familjen, Shrek i helfigur som Kalle hade gjort i skolan. Uppgiften hade varit att rita av sig själv, men han hade ritat Shrek istället för sig själv. 
- MEN ... VAAA ::: jag trodde den skulle till papperskorgen, utbrast han upprörd.
Efter lite övertalning lyckades jag få honom att ge den till mig som gåva.
Lite senare pratade vi om vad han hade gjort på dagen i skolan. När vi kom till svenskalektionen sa han ett ord som jag inte lyckades uppfatta. Jag frågade en gång till och han upprepade det. Jag lyckades inte uppfatta vad han sa andra gången heller. Nu började det hetta till lite i humöret, men jag frågade ändå en tredje gång. På en sekund blixtrade han till och gjorde ett utfall mot mig. Han skulle aldrig slå, men han var väldigt, väldigt irriterad. När han såg min reaktion blev han istället ledsen över vad han hade gjort. När jag hade tröstat honom så att han hade lugnat ner sig så ritpratade vi om vad som hade hänt. Han kom själv på hur han skulle ha kunnat gjort istället för att bli irriterad på mig - han kom på att han skulle kunna bokstavera med handalfabetet. När han gjorde det så förstod jag på en gång vad han hade gjort på svenskan - han hade jobbat i boken Briljant.
Slutet gott, allting gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0