Torsdag 15 oktober 2015

Utvecklingssamtal med överenskommelse
Idag var det utvecklingssamtal med Kalles lärare och assistent. Kalle och vi föräldrar var också med.
De hade verkligen lyckats bra med att locka ur Kalle hur han tycker att det är i skolan, utan att han behövde säga någonting. Så smart att använda Kalles sätt att prata när man ska locka ur honom något. Han förstod att symbolerna betydde "tummen upp", "tummen åt sidan" och "tummen ner".
NO hade som enda ämne fått "tummen ner" och vi undrade såklart vad det berodde på.
- Det är kroppen ... det är äckligt! svarade han.
Precis när han hade gjort pappren med symboler så jobbade de med kroppens matsmältningssystem och det var alltså äckligt = "tummen ner".
Nu jobbar de med mat och näring. Han funderade en stund och sen visade han "tummen åt sidan". Det går åt rätt håll!
Vi fick också se att Kalle vet vad han tycker om att göra. Jättebra att han så enkelt kunde förmedla vad som är roligt! Precis allt var roligt. Den ledsna figuren kryssade han till och med över, den ville han inte se.
Under samtalet ville Kalle visa en bild på en legofigur han hade byggt. Han visade några bilder till och när vi sa att vi skulle lägga bort mobilen och fortsätta samtalet så lämnade han tillbaka den på en gång.
På sitt sätt visade han att bildvisningen var slut, genom att han bokstaverade två ord med handalfabetet:
T - H - E  E - N - D.
 
Det visade sig att det fanns flera saker kvar i skolan som han gjorde i 6:an, men vägrat ta hem. Det var en stor blå låda med vår hund Rosie på, ett pennställ som såg ut som ett troll, en magnet och flera skolböcker, teckningar och häften.
Kalle vill verkligen inte ta hem saker från skolan, gjort i skolan stannar i skolan. Vi gjorde en överenskommelse att den blå lådan och pennstället kunde vi ta, men magneten kunde han ha på sin whiteboardtavla. Han gick med på uppgörelsen!

Han visade tydligt att han hade förstått vår överenskommelse. Direkt när vi kom hem lämnade han lådan och pennstället på vår säng och magneten gick han till sin whiteboardtavla med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0