Måndag 11 maj 2015

Ensamvarg
Om Kalle får välja att var ensam eller var tillsammans med någon, så väljer han utan betänketid att vara ensam. Han har aldrig visat att han känner sig ensam utan kompisar, han trivs ensam. Han är en riktig ensamvarg.
 
Idag lyckades jag ändå få en kort "lekstund" med Kalle. Han satt vid datorn och tittade på legofilmer på YouTube när jag satte mig bredvid honom.
- Kalle, ska vi leka? frågade jag.
- Ne-ej ... tyvärr ... jag är upptagen, svarade Kalle.
- Men vi kanske kan titta på legofilmerna tillsammans? undrade jag.
- Nej ... man kan inte, sa Kalle och det syntes att han kände sig lite störd.
Han suckade och stängde ner YouTube och satt kvar och tittade rakt ut.
- Vi kan spela på datorn eller titta på TV eller gå ut och hoppa på studsmattan eller bygga lego eller något annat, sa jag och gav alldeles för många förslag.
- Titta det är hockey. De gula är Sverige och de blå är Frankrike, sa jag och pekade på TVn. Ser du flaggorna, Sveriges och Frankrikes? Det står 1 - 0 till Sverige just nu.
- Aha ... jag förstår, sa Kalle. Vi kan leka titta på TV!
Han satte sig tillrätta i soffan och Rosie hittade sin plats vid hans ben.
- Det är lite tråkigt ... jag kanske somnar, sa han efter en minut.
Vi "lekte" titta på TV resten av hockeyns första period.
- Nu har vi lekt klart, sa Kalle när perioden var över.
Vi "lekte" i alla fall i kanske 20 minuter.
 
Det kanske inte var den mest kreativa leken, men att göra en sak tillsammans är en träningssak och man måste börja någonstans. Nästa gång kanske det blir något annat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0