Lördag 2 maj 2015

Blåbär
Vi är ibland riktigt svåra, när vi försöker träna Kalle i hur han kan göra. Vi kan ignorera (fult av oss!) hans frågor, låtsas förstå fel sak eller på andra sätt "ställa till det" lite kommunikationen.
Det roligaste är att Kalle har lärt sig att förstå att det är på skoj och han skrattar med oss, samtidigt som det bara blir tokigare och tokigare.
 
- Kan jag få blåbär? undrade Kalle vid matbordet.
Eftersom han bara frågade rakt ut, så var det ingen som "lyssnade".
- Kan jag få blåbär, upprepade Kalle.
Ingen reaktion från oss.
- Aha ... jag förstår ... Maja, kan jag få blåbär? undrade Kalle och skickade frågan direkt till Maja.
Eftersom det inte fanns några blåbär på bordet så fick han ett svar han inte hade väntat sig.
- Det finns inga blåbär på bordet! sa Maja.
- Där är blåbär, sa Kalle och pekade.
- Vad konstigt, det finns inga blåbär här, sa Maja.
Mimmi ville hjälpa honom, så hon tecknade orden blå + bär + dricka. Kalle uppfattade hennes hjälp och formulerade om det till svenska.
- Kan jag be och få blåbärdricka? sa Kalle.
- Aha, det var det du menade. Varsågod! sa Maja och gav honom den illblå läsken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0