Lördag 16 maj 2015

Spel och charad
Idag tog vi fram spelet Geni familj. Vi spelade inte spelet utan läste bara frågor som vi svarade på. En del frågor gjorde att vi började prata om annat, eftersom det var intressanta eller roliga ämnen. Kalle var med på frågorna så gott han kunde. Hans allra bästa svar var nog svaret på frågan:
Vad heter Sveriges högsta berg?
- Globen! sa han efter en stunds funderande.
Vi tyckte svaret var så roligt att vi kollade höjdskillnaden mellan dem. Skillnaden är drygt 2000 meter!

Ganska ofta kan Kalle bara gå ifrån oss mitt i en mening. Han tycker att det här med att prata med varandra är helt överskattat. Han uppskattar tystnaden i alla lägen. För honom är det inte så viktigt att lyssna färdigt. När han idag bara gick mitt i ett samtal med honom, så ville vi göra en liten teater för att visa honom hur fel det kan bli.
Mimmi och jag skulle visa honom en liten spontan teater, så vi började med att se till att han lyssnade på oss.
- Du, mamma, jag kan inte ..., började Mimmi säga till mig. Hon hann inte så mycket mer för jag hade vänt henne ryggen och hunnit gå ett par meter ifrån henne.
Kalle tittade noga på mig. Det kändes som han förstod att jag hade gjort fel som bara gick ifrån Mimmi när hon pratade med mig. Han såg lite bekymrad ut.
Jag stannade och böjde mig ner mot äppelblommorna och luktade på dem.
- Åhh - hå ... jag förstår! sa Kalle som fick hela bilden klar för sig. Han trodde att jag gick ifrån Mimmi för att jag skulle lukta på blommorna.
Budskapet gick inte fram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0