Tisdag 30 juni 2015

Veterinär-besök
Idag fick Kalle följa med till veterinären med Rosie. Hon skulle sövas för att ta bort tandsten. Kalle frågade om och om igen om det var ett sjukhus för bara djur. Han ville nog försäkra sig om att han skulle slippa någon behandling.
När vi kom dit "scannade" han av alla saker på en gång, så att han hade fick koll på situationen. Det han var mest fascinerad över var tavlan med en hunds anatomi.
- Hundkroppen, sa han, precis som man brukar prata om människokroppen på NO-lektionerna i skolan.
Vi satte oss en stund i väntrummet och Kalle började läsa tidningarna.

- MOPP! läste han högt. Eftersom han inte kan höra bokstaven S så läser han såklart inte den. Mops blev mopp.
Vi passade på att träna ljudet S. Jag sa "MOPS" högt och tydligt och tecknade S:et så att han skulle förstå att det fattades ett ljud. Kalle tittade på min mun och hur jag formade den när jag sa S.Kalle gjorde otaliga försök.
- Mop-sch!
- Mop-stj!
- Mop-fff!
- Mop-hhh!
- Äh ... MOPP! sa han till sist.
Det är inte lätt att säga ljud som man inte kan höra.
Rosie fick komma hem på kvällen. Hon var väldigt matt och tagen av behandlingen, men säkert nöjd att få vara hemma. Kalle gosade med henne om och om igen. Han bryr sig om henne!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0