Måndag 27 oktober 2014

Halloween-pyssel
Status:
kl. 19.45, + 13 grader, duggregn, blåsigt och becksvart

Trots de lite trista förhållanden som rådde och trots att vi sa till dem att de fick lov att göra det ute, så gjorde de klart sin Halloween-pumpa ikväll.
De hade köpt en liten fin, pumpa som de hade limmat fast vanliga vaxkritor uppepå, med limpistol. Med en hårfön skulle vaxkritorna smältas ner så att de rann ner utmed pumpans sidor och bilda ett fint mönster.
På de instruktionsfilmer vi hade sett så skulle det stänka vaxkritor lång väg, så därför var de ute och gjorde det.
 
Mimmi laddad med pannlampa och hårfön:
Efteråt bad jag Kalle förklara vad han sett.
- Mimmi gör en pumpa ... kritor gör smälter rinner så ... gör färg, sa Kalle.
- Ja, precis kritorna smälte. Hur gör man så att de smälter? frågade jag.
- Man kan göra ... eeehh ... i en ugn ... eller göra eld, svarade Kalle.
- Va? Hade Mimmi tagit med sig ugnen ut eller hade hon gjort upp en eld? frågade jag som insåg att han hade svarat på en helt annan fråga.
Han hade svarat på frågan hur man kan få kritor att smälta och inte på frågan hur Mimmi gjorde så att kritorna smälte.
- Hahaha ... du är så tokig ... nej, hon gjorde hårtork! sa han som om jag inte förstod någonting.
 
Pumpan blev riktigt fin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0