Söndag 24 augusti 2014

Eget val
Att klippa naglarna är bland det värsta Kalle vet. Det går nog att jämställa med tortyr. När nageltången åker fram blir han inte alls glad. Idag var det dags att klippa dem igen.
- Neeeej ... jag vill inte ... jag VILL inte! sa han tydligt och tog bort sina händer.
Vi pratade en stund och tittade på naglarna. De var väldigt långa, så det gick inte att vänta med det.
När vi hade pratat ett tag så sa han om igen: "Jag vill inte!".
- Ok! Jag ska inte tvinga dig, men du ska få välja på 2 saker, sa jag.
Att få välja öppnar möjligheter, det kan finnas ett alternativ som är bättre än allt annat. Han lyssnade noga på alternativen.
- Vill du klippa naglarna före duschen (jag pekade på mitt pekfinger) eller efter duschen (jag pekade på mitt långfinger)? frågade jag och höll upp båda fingrarna så att han kunde visa vilket han valde.
Båda alternativen var egentligen värdelösa ur Kalles ögon sett, med tanke på att han inte ville klippa dem alls. trots det så funderade han en stund innan han svarade.
- Före duschen, sa han och pekade på mitt pekfinger. Han såg väldigt nöjd ut när han sträckte fram sina händer.
Att få välja själv gör det lättare än att vi säger att han måste.
Att sen resultatet blev detsamma, det tänkte han nog inte på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0