Onsdag 24 juli 2013

Bubblizz
När Kalle följde med till mataffären gjorde han en stor upptäckt, vid godishyllan.
- Får jag köpa godis, frågade han.
En ganska vanlig fråga, från barn i en mataffär.
För att komma från Kalle är den väldigt ovanlig.
Han har precis börjat tycka att godis går att äta. Länge har han bara ätit en enda sorts godis, bubblizz, de blå och rosa lite sura godisarna som ser ut som flaskor.
Nu hade han precis upptäckt att det fanns kolor med papper på, som också hette bubblizz. Dem ville han smaka.
Innan han började att plocka kolorna i sin påse så pratade vi om hur många han skulle ta.
Han bestämde sig för att 10 stycken var precis lagom.
När han tagit sina 10 kolor tittade han ner i påsen en stund.
- Jag har en idé, sa han och tog ytterligare en kola och la ner den i påsen.
Hm, hur många tänkte han ta nu då? Nu var det 11 st.
- Jag är 11 år, sa han och pekade på sina 11 kolor.
- Jag är 13 år, sa Maja.
- Ojdå, sa Kalle och la ner ytterligare 2 kolor i påsen.
- Och mamma ....? sa Kalle undrande.
Nja, där stoppade vi.
Oändligt många kolor att ta lika många som en mammas ålder! ;-)
Vem som helst hade väl bett om att få äta en kola så fort de var betalda, men Kalle satt med påsen i sitt knä hela vägen hem från affären.
Direkt när han kom hem tog han ner en skål vi brukar ha godis i och la sina 13 kolor i den.
- Han äta sen ... fredag, sa han och ställde skålen i skafferiet.
Vilken karaktär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0