Tisdag 18 september 2012

Missförstånd
De flesta barn brukar testa nya ord. Ibland är orden inte de allra bästa orden.
En del barn har perioder när de svär som borstbindare eller använder könsord oavbrutet.
Kalle har också haft såna perioder.
Ibland kan vi höra riktigt vuxna uttryck, som han har snappat upp och börjat att använda.
Ibland kan vi höra att det är våra egna ord som han börjar att använda.
 
- Jäv - a! sa Kalle rakt ut i luften när vi gick hem från skolan.
- Va?! Vad sa du? frågade jag.
- Va? sa Kalle.
- Jo, jag ville veta vad du sa? frågade jag igen.
- Inge! sa Kalle.
- Det var ett fult ord, så säger man inte, sa jag.
- Igen ... jäv - a, sa Kalle och pekade på marken.
Där låg en ullig, liten vit och fin fjäder och vajade i vinden.
Han hade inte alls svurit, han hade sagt "fjäder", men i plural!
Det ordet är ju inte speciellt fult! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0