Söndag 9 september 2012

Olika sätt att ta sig över vatten
Att gå till lekparken blir det äventyr man gör det till.
På vägen till lekparken finns det en damm. Dammen är delad på mitten av en stig. Stigen är kantad med blommor och buskar. Det är riktigt idylliskt för de änder som ofta simmar omkring i lugn och ro i vattnet.
När vi kom fram till dammens ena långsida började Kalle att fantisera. Jag fick vara med i hans resonemang.
Det är så häftigt att han kan förmedla sina tankar OCH att jag förstår vad han pratar om.
Hela hans resonemang gick ut på att ta sig över vattnet till den andra sidan dammen.
- Han måste ha en tidsstoppare (i en Kalle Anka-tidning finns en "tidsstoppare, som är ett speciellt stoppur som stannar tiden och allt som rör sig. Människor blir förstelnade. Även vattnet stannar upp och blir stelt, alltså kan man gå på det) ... hmmm ... finns inte i affären, sa Kalle fundersamt.
- Nej, sa jag, tidsstoppare finns bara i en Kalle Anka-tidning.
- Jag vet ... kanske en "hål-marken-pistol" ( som man kan skjuta ett hål i marken där man står och ett hål i marken där man vill komma upp och så är det bara att hoppa ner i hålet och upp på andra sidan! Vi skrev om det den 23 augusti) ... eller kanske inte ... finns inte affären, sa han lite uppgivet.
- Nej, sa jag, den finns inte heller i affären.
Kalle funderade lite till.
- Hmm ... jag vet ... vi tar en stege här (han pekade vid sina fötter)... och lägger där (han pekade mot andra sidan vattnet) ... sen kan gå, sa han och var nöjd över sin strålande idé.
- Det var en bra idé, sa jag, men jag har en annan idé - vi kan gå runt vattnet så kommer vi dit.
- DET var en bra idé, sa Kalle.
Och så gick vi runt den lilla dammen, de få meter det var att gå.
Det var en riktigt mysig pratstund i det härliga septembervädret!

Kommentarer
Postat av: Lena Schön

Underbara Kalle

2012-09-09 @ 23:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0