Torsdag 24 maj 2012

Jag kan inte, jag vill inte
Kalle har två meningar som han känner sig trygg med och som han använder ofta:
- Jag kan inte!
- Jag vill inte!
Det kan betyda så många olika saker när han säger det.
Det kan betyda att han verkligen inte vet svaret på frågan, inte förstod frågan eller att han tror att han inte kan göra det vi frågar efter.
Två praktiska meningar!
Antagligen har han upptäckt att om han säger "jag vet inte" eller "jag kan inte", så nöjer vi oss med svaret.

Idag gjorde han färdigt en lappkudde med Titanic, i syslöjden. Från det allra första momentet på kudden till det allra sista stygnet så har han sagt "jag vet inte" och "jag kan inte".
Så har han nog känt det. Ett nytt ämne i skolan, nya moment, nya saker, nytt klassrum.
Ändå har han gjort allt på kudden - helt själv.

När det sista hålet skulle sys ihop för hand så ville han förstärka hur svårt det var, innan han ens hade provat.
- Jag kan inte, jag kan inte, jag kan inte, upprepade han om och om igen.
Efter en kort demonstration hur han skulle göra så sydde han - och det blev riktigt fint.
Det var en mycket nöjd och stolt kille som visade upp sin fina kudde hemma! :-D


Kommentarer
Postat av: mattlo

Heja heja Kalle! Att sy är så mysigt, men jag minns så väl frustrationen i att inte kunna.

2012-05-24 @ 22:50:15
URL: http://mattlo.se
Postat av: Helena i Ljungsbro

A+



:-)

Han är inte ensam om att inte vilja och kunna....

2012-05-25 @ 06:48:54
Postat av: mariellejohnsson

Det som är svårt att veta med det där (som jag känner igen väldigt från mina barn) är att veta om man ska låta det vara och alltså stoppa där, eller om man ska låta de fortsätta och traggla och kanske precis som Kalle faktiskt till slut fixa det och kanske helt själv! Underbart!

Ibland måste man som förälder eller pedagog ha ett jäkla tålamod och kunna vänta in dom. Det kan vara enormt svårt, men enormt viktigt.

Kram!

2012-05-25 @ 11:17:09
URL: http://mariellejohnsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0