Måndag 12 mars 2012

Brrmmmm! Nu åker jag!
Idag är en stor dag. En riktigt STOR dag.
På eftermiddagen idag släppte Kalle bomben.
När vi möttes efter skolan så var det tydligt att det var något han ville berätta, något viktigt. Han tittade snett uppåt, som han så ofta gör när det är något han vill berätta och söker efter rätt ord.
I säkert 20 sekunder väntade vi på vad han ville berätta. Det är en konst att vänta, vänta och åter vänta utan att säga något.
Till slut sa han det:
- Jag KAN läsa, sa han enkelt.
- Kan du läsa? sa vi och måste erkänna att vi tänkte att det var säkert någon mening han hade övat in i skolan så han kunde den utantill.
- Jaa (på inandning), sa han stolt.
När vi kom hem satte vi oss i soffan med en bilderbok - och han läste.
Han ljudade ihop orden. Alla ljudenliga, enkla ord fick han ihop utan problem!
Det lustiga är att han måste ha övat att ljuda lite i smyg, för han har inte visat i skolan eller hemma att han ljudar. Vilken luring!

När det var dags att sova fick han välja bok och det blev filmboken Bilar från Disney.
För första gången någonsin, fick han vara med och läsa.
Jag gjorde som jag gjort så många gånger förut med Kalles systrar. Jag förde fingret utmed orden samtidigt som jag läste dem. När det kom ett enkelt ord stannade jag till och Kalle fick läsa det.
Han ljudade ihop orden, ibland väldigt enkelt och ibland lite klurigare. Varje gång han lyckats läsa ett ord så fnittrade han till. Han gillade det. 
Mysigt!
Hela sista raden i boken läste han helt själv.
Den meningen kan verkligen sammanfatta Kalles egen "läsresa":
Brrmmmm! Nu åker jag! ♥

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh! Så härligt! Grattis Kalle! Verkligen en lite luring, som inte visat att han kan innan. Men väldigt roligt också =)

2012-03-13 @ 07:51:32
URL: http://www.justnuochidag.wordpress.com
Postat av: Ida

YAY! Grattis Kalle! och det måste vara skönt för er...

2012-03-13 @ 19:54:48
Postat av: Lena

Ja, det är verkligen häftigt att han har lyckats! Både han och vi är väldigt nöjda! :-D

2012-03-13 @ 21:53:21
URL: http://kallesdagbok.blogg.se/
Postat av: Åsa

Helt underbart...man får en lite tår i ögonvrån i empatikänsla för er...WOW!

2012-03-14 @ 15:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0