Söndag 17 juni 2012

Skogen
Storstadsbarn eller inte, det är frågan?
Idag var Kalle med på en kort promenad runt kvarteret med Rosie. Han var "öppen" för en dialog och ville gärna småprata, som annars kan vara ganska svårt.
Han pratade på om ditt och datt.
- Kalle vill du ha en extra tröja när vi går runt kvarteret? Det blåser ganska mycket, sa jag.
- Han tycker inte om varmen, sol. Han vill ha en kall, en måne. Den gör kall. Behöver inte tröja. jag gillar kall och måne och vinter, svarade Kalle.
Termometern visade 16 grader och det blåste en del, men solen sken så det värmde lite.
Han fick gå i bara t-shirt. 
Vi gick runt hörnet från vår gata och kom till en liten allé med ett tiotal björkar.
- Oj, här är skogen, sa han. Skogen är så fin ... alla träden ... vad är? sa han och klappade lite på en björkstam.
- Det är en björk, sa jag.
- Björk ... mjölk ... björk ... mjölk ... det är lika, rimmade Kalle och tecknade ordet mjölk varje gång han sa det.
Jag visade honom hur man tecknar björk. Han tränade en stund på det.

Det kan hända mycket i skogen. Plötsligt såg han något på marken och böjde sig ner.
- Ååå ... neej ... de har ramlat ner från trädet ... fågel ledsen ... ägg ramla, sa han medlidsamt och tittade uppåt för att se om han kunde se den stackars fågelmamman som tappat några ägg. 
- Nej, Kalle, det är inte fågelägg, det är svampar, berättade jag.
- Jahaaa ... nu förstår jag ... det är på skoj ... inte ägg ... bara svampar, sa Kalle.

Han gick några steg till och hittade en kvadratmeter med klöver.
På andra sidan gatan blommade massor av rododendron i olika kulörer, men det var de små klöverblommorna som fångade hans uppmärksamhet.
- Det är fantastiskt ... många blommor ... mmm luktar go ... luktar inget! sa han.

Även om kvarterets lilla allé inte är en skog, så finns det många olika natursaker att upptäcka även där.
Det gäller bara att ha alla sinnen öppna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0