Onsdag 11 juli 2012

Olika mått av solbränna
Kalle gjorde en fasansfull upptäckt när han bytte om. Hans rumpa hade en helt annan kulör än resten av kroppen. Den var mycket, mycket vitare.
- Du har blivit brun när du har varit ute. Det är solen som gör att huden byter färg och blir mer brun. Det är fint. Du har haft byxor på rumpan så den är samma färg som förut, sa vi till honom.
Kalle funderade en stund, det var väldigt konstigt det hela.
- Hmm ... jag är en hamburgare, sa han sen till slut.
Tja, det var ju också en liknelse.
Brun som brun!
 
- Ser du Kalle, du är mycket brunare än jag är, sa jag och höll fram min arm mot hans.
Vi jämförde våra armar.
- Om du är en hamburgare, vad är då jag? frågade jag.
- Du är en ... kall hamburgare, sa han snabbt. :-)
Eftersom Kalles synskada gör att han får väldigt ont av starkt solljus, så har han gärna något som skyddar mot solens starka sken.
Man tar det som finns närmast - ett paraply eller ett par solglasögon och en keps.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0