Måndag 7 november 2011

Att härma beteende
De flesta föräldrar känner nog igen det. Helt plötsligt hör man sitt barn prata som om det var man själv som pratade. De använder ord och uttryck som de har hört sina föräldrar eller andra vuxna i deras närhet använda. Man ler lite igenkännande och tycker att det är ganska gulligt!

Vid frukosten hade vi en "omvänd" ordväxling:
- Du ... mamma ... KAN du säga "tääängs"? frågade Kalle.
- Tääängs, sa jag lydigt.
- Bra ... du duktig ... säg "fåååmej", fortsatte Kalle.
- Former, sa jag och började förstå vad det handlade om.
- Jättebra ... nu säga "anggy bög", sa Kalle fordrande.
- Angry bird, sa jag.
- Fantastiskt ... du duktig ... det var rätt ... Trasnformer Angry Bird, sa Kalle uppmuntrande.

Den här ordväxlingen har vi haft många, många, MÅNGA gånger.
Den enda skillnaden är att det var ombytta roller idag.
Det kändes bra att få uppmuntran för mitt fina uttal! :-)

En del saker lär man sig av att härma omgivningen.
Andra saker lär man sig av sina misstag:

Här var Kalle 10 månader gammal. Han verkar nöjd med smakprovet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0