Måndag 2 maj 2011

De små framstegen som tillsammans är jättekliv
Förr var det helt omöjligt för Kalle, att ha flera saker på sin tallrik samtidigt.
Fortfarande har han väldigt svårt att acceptera om de olika sakerna på tallriken bara snuddar vid varandra. För honom är det en omöjlig situation. Han kan inte koppla av, om de olika sakerna på tallriken snuddar vid varandra.

För ett par år sen, när Kalle gick i förskoleklass och i 1:a klass, åt han enbart broccoli och majs, i matsalen. Dag ut och dag. Han klagade aldrig, utan åt samma kost om och om igen.
Hemma åt han lite mer varierat, men inte så mycket.
Vi (både i skolan och hemma) försökte att lägga upp pyttelite av den vanliga maten på hans tallrik. Syftet var att få Kalle bara att acceptera att det han inte ville/kunde äta skulle i alla fall kunna ligga på hans tallrik.
Han petade oftast bort de tre (!) riskornen eller millimeterstora kuben kött, över tallrikskanten och ner på bordet.
Vi la tillbaka och Kalle petade över kanten igen. Så där kunde vi hålla på om och om igen.
Han är lika envis som vi... 

Idag insåg vi att Kalle sakta, sakta har gjort små, små framsteg, som till slut har blivit ett jättekliv.
Den här portionen mat la han upp på sin egen tallrik. Så många saker samtidigt på tallriken!
Han lyckades också med konststycket att lägga allt så att det inte snuddade vid varandra.
Han verkade helt avspänd och åt glatt upp allt på tallriken.
Dessutom - vi testade honom med att lägga ett riskorn mitt på tallriken.
Det struntade han helt och hållet i!
Åt han riskornet?
Nej, absolut inte. Ris är inget man äter.
Inte hemma!
Det äter man bara i skolan. 


Kommentarer
Postat av: Helena i Ljungsbro

Kalles Tallriksmodell.



Snyggt och aptitligt!

2011-05-03 @ 18:40:46
Postat av: Lena

Han äter grönsaker frivilligt! Vi har andra familjemedlemmar, som nöjer sig med "grönsaken" ketchup! ;-)

2011-05-03 @ 22:34:15
URL: http://kallesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0