Tisdag 29 mars 2011

Bokstavligt talat
Kalle tycker ibland att det är svårt att förstå vad vi säger, speciellt om man använder uttryck som har mer än en betydelse. Han lyssnar verkligen på vad man säger och tänker inte alltid på om det är rimligt eller inte.
Idiomatiska uttryck som "slå knut på sig själv", "ha gröna fingrar", "hålla låda", "pigg som en mört" eller "med varm hand" är riktigt svåra att förstå.
Den typen av uttryck blir väldigt tokiga på teckenspråk, eftersom man tecknar mycket i bilder. Det funkar liksom inte riktigt.
Att tolka språk kan vara svårt!

Kalle älskar kiwi. Han äter oftast 5-6 stycken varje dag. Vi försöker med annan frukt, men det är kiwi han vill ha.
Ibland kan vi hitta små högar med kiwiskal på en hushållspappersbit.
Idag "festade" han på två kiwi och resterna låg kvar på en hushållspappersbit på vardagsrumsbordet.

- Kalle, är du snäll och kastar kiwiskalen och hushållspapperet, säger vi när vi upptäcker resterna. Där ska de inte ligga!
Han går fram till kiwiskalen och papperet och lyfter upp det.
Han ser fundersam ut.
Han tittar lite undrande på oss.
Sen lyfter han upp armen med kiwiskalen, tar sats - och kastar dem rakt fram mot dörröppningen.
Skalen far åt alla håll och kanter, men det var ju faktiskt vad vi hade sagt till honom att göra.
Vi borde ha sagt: Kasta kiwiskalen i soppåsen!
Då hade det kanske blivit mer som vi hade tänkt oss.
Kalle är en "lyckans ost" för trots att det blev "helt uppåt väggarna" så "höll vi god min" och "tog det med en klackspark". Han "satt i klistret", men vi "såg mellan fingrarna". Till slut "spetsade han öronen" och "höll tungan rätt i mun" och gick till soppåsen och kastade kiwiskalen. ;-)

Kommentarer
Postat av: Helena i Ljungsbro

En del föräldrar har mer tålamod än andra!!!!



:-)

2011-03-30 @ 19:26:22
Postat av: Lena

Jo, en del föäldrar har tvingats utveckla ett större mått av tålamod! ;-)

2011-03-31 @ 07:09:02
URL: http://kallesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0