Onsdag 12 januari 2011

Nya färdigheter
En del steg i utvecklingen känns otroligt stora och häftiga för oss föräldrar, samtidigt som barnen inte ens noterar att de har lärt sig något.
När det gäller andra steg i utvecklingen, så kan barnen själva upptäcka det häftiga i att lära sig nya saker.

Idag när Kalle blev hämtad vid gymnastiken i skolan, så var hans kinder alldeles rosiga och håret (trots att det är ganska kort) var lite rufsigt. Det syntes att han hade varit mer än delaktig i någon aktivitet.
- Maammmma, skrek han när han såg mig, jag har lärt mig att hoppa ... han kan hoppa ... hopprep ... han måste visa....
Orden vällde ut och han var ivrig att få visa.
Han hade nog egentligen gett upp hoppet, om att lära sig att hoppa hopprep så det var verkligen roligt att höra.
Egentligen fanns inte tiden, men vad är viktigare än att få se nya färdigheter?
Långhopprepet åkte fram. Kalles lärare tog den ena sidan och jag den andra. Kalle ställde sig på plats och vi började att sno repet.
Kalle hoppade och hoppade. Vi räknade.
Han hoppade 29 hopp innan repet stannade upp av ett ben.
Han var mycket nöjd och stolt!

- Han kan hoppa hopprep, var den första hälsningsfrasen när han mötte pappa lite senare.
Fortfarande lika stolt!

Lite senare på kvällen skulle Kalle beräötta för Maja vad han hade lärt sig.
- Maja, han har ... eeemmm ... han ... jag menar ... , sa Kalle.
Jag såg hur han tänkte och tänkte, för att hitta ord så jag tecknade lite i smyg (viskade på teckenspråk!)ordet "hoppa".
Då lossnade det för Kalle.
- Han har lärt hoppa studsmatta, sa Kalle.
- Neej, han menar hoppa hopprep, sa han direkt när han hörde vad han hade sagt. ;-)

Sist Kalle försökte sig på något liknande hopprep, var i somras när han hade en lång badleksak som han böjde och hoppade med i vattnet. Det var aningen lättare ovanför vattnet än under!

Kommentarer
Postat av: Hillevi

Det är så kul att läsa Kalle-bloggen! Ni/du är så himla duktiga och skriver VARJE dag.

2011-01-13 @ 03:32:02
Postat av: Lena

Tusen TACK! Vad roligt att du hittar hit. Alla hälsar!

2011-01-13 @ 21:28:54
URL: http://kallesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0