Onsdag 22 december 2010

Wow, hon kan!
Vi brukar försöka att ta till vara på de små stunderna att träna olika saker.
Eftersom Kalle har ett gediget intresse för bokstäver, tidningar, böcker och texter i allmänhet, så är det lätt att fånga hans intresse. I alla fall för en kort stund.
- Kalle, kom och hjälp mig att läsa, sa jag när jag satt och bläddrade i en tidning.
Han blev direkt intresserad av att få "läsa". Han kröp upp bredvid mig i soffan, satte sitt pekfinger vid den första bokstaven och började att ljuda bokstäverna.
-Mmmm ... iiiii ... nnn, sa Kalle.
- Vad blir det? frågade jag.
- Äää, lägg av, svarade Kalle.
- Mmiinn, sa jag.
Vi gick vidare till nästa ord.
- Llll ... iii ... lll ... lll ... aaa, sa Kalle.
- Lliillllaa, sa jag.
Vi fortsatte hela meningen. Att Kalle inte har knäckt att ljuda spelar inte så stor roll, det skadar inte att träna om och om igen, även om det är svårt.
- Mamma läsa, sa Kalle.
Jag läste meningen lika långsamt som Kalle pekade var jag skulle läsa, så att han samtidigt kunde titta på de bokstäver som jag ljudade.
- Mmiinn lliillllaa ggrraann dduu äärr ssåå ffiinn, läste jag sakta.
- Wow, mamma KAN läsa, sa Kalle med förvåning i rösten.
Gulligt, va!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0